Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – „Este o veste foarte proastă pentru autostrăzi”, spune fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, după anunțul că licitația pentru proiectarea drumului de mare viteză Lugoj-Craiova a fost anulată. Motivul ar fi o suprapunere de proiecte!

Cinci oferte au fost depuse pentru realizarea Studiul de Fezabilitate (SF) a șoselei de mare viteză ce va lega Lugojul de Craiova. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) urma doar să semneze contractul cu câștigătorul licitației, asocierea Egis Romania SA – Search Corporation S.R.L.– Italrom Inginerie Internaţională SRL – Geostud S.R.L. – ECO Geodrum S.R.L. – Egis International SAS. Valoarea estimată a contractului era de aproape 93 de milioane de lei fără TVA, cu o durată de  43 de luni, din care 36 de luni doar pentru realizarea studiului de fezabilitate.

„Este o veste foarte proastă pentru autostrăzi. Licitația lansată anul trecut în mandatul meu era pe final, cu câștigător desemnat, nu trebuia decât semnat contractul. Motivul anulării este halucinant: o pretinsă suprapunere între traseul acestui proiect și cel al drumului expres Craiova-Tg. Jiu, proiect contractat anul trecut. Așadar pentru o pretinsă suprapunere pe o lungime de 30km (sectorul Craiova-Filiași) se anulează un proiect de 250km – autostrada Craiova-Drobeta Turnu Severin-Calafat-Lugoj. Era (da, era, la trecut) un proiect crucial pentru România, legătura dintre Oltenia și Banat. Am scos la licitație pe un caiet de sarcini modern cu proiectare la cheie, cu prevederi contractuale corecte și echilibrate, această investiție. 30 de ani nici PSD, nici PNL n-au mișcat un deget, n-au făcut o licitație, n-au semnat vreun contract pentru această autostradă”, scrie Cătălin Drulă pe Facebook .

Vă reamintim că ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța la lansarea licitației că drumul de mare viteză Lugoj – Craiova, de 300 de km, este „o promisiune îndeplinită pentru Oltenia și Banat”. De asemenea, ministrul puncta că studiul de fezabilitate va fi detaliat, pentru a elimina dificultățile ce pot apărea pe teren.

Nu mai departe de luna trecută, Grindeanu admitea totuși că cei 300 de km trebuiau delimitați în trei loturi și anume: Lugoj-Slatina Timiș, Slatina Timiș-Balota și Balota-Craiova. „Nu poți să ieși cu o singură licitație pentru un tronson de 300 km. Dacă stăm pe un lot, acest proiect are toate șansele să nu se întâmple. Când vrei asta, poți fi sigur că cei de la București nu vor să facă acel proiect. În situația dată, lotizarea va fi decizia pe care mi-o asum și care va fi comunicată destul de repede, respectând cadrul legal”, preciza Grindeanu la Reșița, prevestind parcă anularea licitației.

Ca și repere, trebuie spus că licitația pentru SF a fost urcată pe SICAP la începutul lui iunie 2021, trei luni mai târziu erau deja depuse cinci oferte, iar în 22 decembrie, ministrul Grindeanu anunța câștigătorul. Au urmat contestații, iar în martie 2022, licitația a fost anulată! Așadar, o nouă întârziere pentru un drum promis de mulți, dar nerealizat de nimeni!

JCS-N.C.