Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Pentru că studiile de fezabilitate sunt și după un an în așteptarea avizelor necesare demarării lucrului la proiectele tehnice!

Dacă o centură de ocolire este un drum care ocolește o localitate, atunci Reșița nu are așa ceva, ci doar, cel mult, o bretea care ocolește o parte a orașului, din Lend până la Intim, via Valea Țerovei. Dacă e să-i spunem acesteia centură, la fel ar trebui să-i spunem și străzii Făgărașului, cum era de altfel catalogată în urmă cu 20-25 de ani. În consecință, dacă s-a circulat până acum fără centuri (ocolitoare), la fel se va mai circula o vreme, de acum încolo. Asta, pentru că realizarea celor două secțiuni ale proiectului proiectului, DN 58 (km7) – DN 58B (Moniom) și DN 58B (Calea Timișoarei, IMR) – DJ 581 (km3, Reșița-Grădinari), nu are un orizont temporal previzibil, „mingea“ aflându-se în alt teren decât cel la Municipalității, la fel ca în cazul reabilitării Liniei CF Reșița – Voiteni sau al construcției noului Spital Județean de Urgență.

„La noi, studiile de fezabilitate pentru ambele centuri sunt deja gata și pregătite pentru a fi depuse pentru validare la Comisia de circulație a Ministerului Transporturilor (MT). De îndată ce vom avea validarea, vom scoate la licitație proiectul tehnic și execuția, împreună, în pachet. Asta înseamnă că, într-un orizont de timp rezonabil, nu mai mult de 3-4 luni, vom putea scoate la licitație lucrările de execuție pentru cele două centuri.“, declara primarul Ioan Popa în aprilie 2024 (sic!).

Întrebat recent „ce se mai aude cu centurile“, primarul Ioan Popa a reafirmat că „au fost finalizate studiile de fezabilitate, le-am depus pentru avizare la CNAIR și la ora asta ar trebui să așteptăm ca dânșii să ne dea verde, să le plătim și să pornim proiectul tehnic. Din câte știu, există o anumită temporizare de la CNAIR.“

Finanțarea de 27 mil. euro nu ar trebui să reprezinte o problemă, întrucât ar fi asigurată de MT prin Programul Operațional Transport 2021-2027, iar ca modalitate de lucru „în baza unui protocol încheiat între Primărie, CNAIR și MT pe vremea în care era Sorin Grindeanu ministru, noi urma să facem demersurile, iar ei să pună banii.“

Într-un stadiu mult mai avansat se află noua legătură rutieră dintre DN58 și Valea Țerovei, tot un fel de centură, ai cărui indicatori tehnico-economici ai devizului general doar ce au fost reactualizați de Consiliul Local, în vederea depunerii proiectului la ADR Vest pentru obținerea finanțării. În legătură cu acest proiect, mult mai interesante decât parcursul birocratic al dosarelor au fost, mai cu seamă pentru riverani, detaliile conexe. Proiectul a presupus aprobarea de către CL a unui coridor de expropriere a 138 de imobile proprietate publică și privată, situate de-a stânga și de-a dreapta actualului drum agricol, și a unui buget de despăgubiri de 148.041 euro. Banii au ajuns însă doar la proprietarii a 92 dintre imobile, întrucât celelalte, acoperind circa 2/3 din totalul suprafeței de 100.110 mp aparțineau UAT Reșița.

Cele mai mari sume au revenit, în ordine descrescătoare: UAT Ezeriș – 11.910 euro pentru o pășune de 1.203 mp (9,90 euro/mp), unei persoane fizice – 7.380 euro pentru 2.460 mp arabil și fânețe (3,00 euro/mp), altei persoane fizice – 6.569 euro pentru 1.327 mp arabil (4,95 euro/mp). Cea mai mică suprafață expropriată a fost de 13 mp, fâneață în Comoara Govândar, pentru care s-a plătit o despăgubire de 78 euro (6,00 euro/mp), iar cea mai mică sumă, de 70 de euro, a fost plătită pentru 14 mp încadrați la curți și construcții. Prețul pe mp expropriat a variat, așadar între 3,00 și 9,90 euro.

Rămâne de văzut și de speculat, în cazul celor două secțiuni în așteptarea de avize, cum vor arăta viitoarele coridoare de expropriere, prin terenuri câlnicene. Ca și despre prețuri, de altfel.

JCS-Walter Fleck

Adaugă comentariu