Caraş-Severin, Romania

ORAVIŢA – Neînţelegerile consilierilor orăviţeni fac imposibilă, deocamdată, aprobarea cheltuielilor neeligibile din proiectul pentru mobilitate urbană, finanţat de ADR Vest!

Proiectul prin care orăviţenii sperau la un transport public sănătos, respectiv „Reducerea emisiilor de carbon în oraşul Oraviţa bazată pe investiţii destinate îmbunătățirii mobilității locuitorilor orașului Oravița“, se află într-un blocaj creat de cheltuielile neprevăzute care, nefiind eligibile, trebuie alocate din bugetul local. Aflat în derulare şi finanţat de ADR Vest prin POR/2017/3/3.2/1/7/Regiuni, proiectul este de aproximativ 22 de milioane de lei, iar contribuţia Primăriei de 2 la sută, însă modificările survenite pe parcurs înseamnă modificări ale cheltuielilor neeligibile.

Acel proiect de hotărâre prin care să fie aprobaţi banii nu a fost încă votat de consilieri, deşi s-a aflat pe masa de lucru pe parcursul a şase şedinţe. În a şaptea nu a întrunit suficiente voturi pentru a fi trecut pe ordinea de zi. Este vorba de şedinţa extraordinară a Consiliului Local care a avut loc la finalul săptămânii trecute. Înainte de această şedinţă, proiectul a fost supus dezbaterii în cadrul unei şedinţe a comisiilor reunite ale Consiliului Local, tocmai pentru a se clarifica aspecte legate de acest proiect şi de cheltuielile care ar trebui suportate din bugetul local. La această şedinţă au participat şi primarul Dumitru Ursu, dar şi coordonatorul proiectului, Cristina Zainea, care au fost solicitaţi să răspundă unor interpelări legate de proiect, însă nici așa acesta n-a fost trecut pe ordinea de zi a şedinţei extraordinare.

Edilul a explicat că proiectul a fost gândit pentru a veni „în sprijinul locuitorilor, în sprijinul pensionarilor din oraş şi din satele aparţinătoare care, după cumpărarea autobuzelor, se vor deplasa mai uşor şi mai ieftin“. S-a pus însă problema costurilor care trebuie suportate din bugetul local, dar mai ales că nu s-a făcut un studiu de impact bugetar, fiindcă proiectul fiind pe termen lung implică angajarea de şoferi şi întreţinerea autobuzelor după expirarea garanţiei.

Primarul a fost luat la întrebări de ce a făcut drumul de Răchitova, fără să aibă terasament şi rigole, că l-a inclus în proiect, costurile fiind neeligibile. Primarul a răspuns că „e vorba de un miliard şase sute care va fi plătit din bugetul de stat, nu din bugetul local. Dacă ştiam că cheltuielile cu drumul de la Răchitova sunt neeligibile, îl băgam pe altă linie de finanţare“.

Pe de altă parte, coordonatorul proiectului, Cristina Zainea, a spus că „în ceea ce priveşte studiul de impact, a existat un studiu de oportunitate, au fost două consultări publice la care au fost invitaţi toţi consilierii locali. Când s-au stabilit traseele au venit doi consilieri“. În toiul neînţelegerilor, ea a avertizat: „Ar trebui să fim atenţi şi la corecţiile financiare care vor apărea, dacă nu se votează. Vor trebui restituite toate tranşele de bani care au fost alocate până acum“.

În urma acestor discuţii aprinse, proiectul n-a fost trecut pe ordinea de zi a şedinţei extraordinare, deci a rămas iar în coadă de peşte. Autobuzele viitorului au rămas, deocamdată, fără viitor şi e posibil ca Primăria Oraviţa să trebuiască, într-adevăr, să dea banii înapoi, dacă aleșii locali nu-și vor schimba optica.

JCS-Alexandra Gorghiu