Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Este vorba despre Reșița-Scăiuș, Reșița-Brebu-Zorlențu Mare, Reșița-Târnova și Reșița-Carașova, la care operatorii de transport au renunțat din lipsă de călători!

Transportul rutier public de persoane, care să asigure curse regulate în județ, „este mai mult inexistent în prezent, majoritatea traseelor rămânând neatribuite. O cauză importantă pentru situația precară a acestei activități este și plecarea marilor transportatori din județ, dar și refuzul micilor transportatori de a se asocia pentru a putea participa la licitații.“, sunt concluziile unui raport întocmit la nivelul administrației județene.

În urma a două licitații, s-a reușit acoperirea a 16 trasee din 39. 12 dintre ele fiind câștigate în cadrul primei proceduri, de către de două firme (care au preluat 5, respectiv 7 trasee). Celelalte 4 au fost preluate, în urma celei de-a doua licitații, de singurul participant, o asociere formată din 4 societăți. Demn de menționat este faptul că fiecare dintre cei 3 contractanți a preluat câte un lot, cuprinzând mai multe trasee. În urma eșecului de a acoperi toate traseele, județul și-a regândit loturile, astfel că fiecare dintre noile loturi scoase la licitație cuprinde unul, maximum două trasee. „În cele două sesiuni de licitație deschisă pentru atribuirea contractelor de delegare a serviciilor publice de transport județean rutier de persoane prin curse regulate organizate de Consiliul Județean – sesiuni de licitație organizate pe SEAP în cursul anului 2023 –, din cele 8 loturi au fost atribuite doar 3, adică 16 trasee. Nu a venit nimeni la licitație, de asta nu au fost atribuite!“, a spus Silviu Hurduzeu, președintele Consiliului Județean.

Chiar și așa, primele două firme câștigătoare au constatat că – deși cursele s-au stabilit după studii de trafic, evaluări de fluxuri de călători și cerințe de mobilitate ale comunităților locale – câte două dintre traseele primite sunt perdante, adică pe ele circulă preponderent fără călători. Motiv pentru care au cerut scoaterea lor din contract.

Șeful județului a explicat necesitatea scoaterii celor patru trasee din contractele celor două firme, pentru ca acestea să nu denunțe unilateral înțelegerile și să lase județul și fără celelalte curse pe care le asigură.

„Dar două loturi, reprezentând 12 trasee județene, au fost atribuite operatorilor de transport public de persoane Alfa Star Impex SRL și Nadina SRL, a precizat Hurduzeu. Cei doi operatori de transport au solicitat de mai multe ori modificarea contractelor pentru delegarea serviciilor de transport pe cele două loturi pe care le-au licitat, prin renunțarea la unele trasee, motivând acest lucru prin absența călătorilor și pierderi financiare rezultate prin operarea serviciului de transport pe aceste rute. Pentru a nu pierde acești transportatori pentru că există riscul să renunțe la contract, și ținând cont de faptul că la procedura de licitație au fost singurii care au ofertat, s-a propus renunțarea la câte două trasee, la fiecare operator. Sunt trasee pe care nu sunt foarte mulți călători și ei sunt în pierdere. De ce s-a ajuns aici? Când s-au făcut aceste loturi, s-au pus și trasee cu mai mulți călători, și trasee cu mai puțini călători. S-au licitat, cele două firme au văzut că există o pierdere mare din cauza unor trasee care nu au călători și solicită renunțarea la ele. Noi, Consiliul Județean, încercăm să organizăm licitații separat pentru aceste trasee.“

Potrivit șefului județului, Nadina SRL renunță la Reșița-Scăiuș și Reșița-Brebu-Zorlențu Mare, iar Alfa Star Impex SRL renunță la Reșița-Târnova și Reșița-Carașova. Chiar dacă inițial loturile au fost gândite bine, pentru a asigura curse în tot județul, astfel ca operatorii să poată suporta pierderile unor curse cu câștigurile din altele, riscul de a pierde și aceste două firme ar fi fost mult prea mare. Astfel că solicitarea făcută de ele a fost votată, în unanimitate, de aleșii județului. Iar numărul traseelor rămase neacoperite a crescut astfel de la 23 la 28. Din totalul de 39…

JCS-Antoniu Mocanu

1 Comentariu

  1. Dintr-un total de 39 de trasee 28 sunt neacoperite. Asta arata pentru cei cu capul pe umeri depopularea acestui judet iar de ce am ajuns aici ne pot spune tovarasii lui Silviu. Primarii PSD-isti au masini iar benzina e platita de primarie, restul e fiecare pe cont propriu. Ar fi nimerit ca judetul sa faca o statistica a microbuzelor scolare din Caras si ce trasee acopera ca sa stim si ce ne rezerva viitorul. Multumim PSD !

Adaugă comentariu