BĂILE HERCULANE – Regionala CF Timişoara a scos la licitaţie pe SEAP contractul pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor!
Titram la începutul lunii iulie 2023: „Gara Băile Herculane, reabilitată într-o bună zi. Există studii şi proiecte, s-au dat recomandări şi avize, se mai aşteaptă începerea lucrărilor!“
Fără a putea indica o dată certă, putem nota acum că acea bună zi s-a apropiat, odată cu scoaterea la licitaţie a lucrărilor de modernizare a istoricei clădiri, considerată a fi cea mai frumoasă şi plină de istorie staţie CFR din ţară. Potrivit anunţului Regionalei CF Timişoara de azi, valoarea totală estimată este cuprinsă în intervalul 17,7 – 19,3 milioane lei, data limită de trimitere a ofertelor 20 februarie, iar durata estimată a contractului de 86 de luni. Ceea ce, fireşte, nu înseamnă că lucrările ar putea fi tărăgănate până după 2032, ci doar că, ulterior celor 9 luni alocate proiectării şi 17 luni necesare execuţiei lucrărilor, contractul impune şi o perioadă de garanţie de minim 60 de luni. Există şi o clauză suspensivă, Regionala estimând că va obţine finanţarea necesară semnării contractului în 12 luni de la aprobarea raportului procedurii.
Prin urmare, acea bună zi în care să vedem Gara Băile Herculane readusă la strălucirea ei de odinioară (şi mai mult de-atât) ar putea fi cândva în 2027, poate chiar în vară, în preajma Festivalului Internaţional de Folclor „Hercules“, dacă nu în cea a Festivalulului Răchiei, din toamnă.
Lucrarea face parte dintr-un proiect mai amplu al CFR, denumit „Modernizarea a 47 de staţii de cale ferată“, demarat în vara anului 2019, odată cu lansarea procedurilor de licitaţie pentru elaborarea studiilor de fezabilitate pentru 24 de staţii de pe raza Regionalelor CF Cluj, Craiova, Constanţa şi Galaţi. La nivelul Regionalei CF Timişoara procedurile vizând gările Băile Herculane, Petroşani şi Orşova au fost lansate ulterior, finalizarea studiilor de fezabilitate pentru cele trei loturi fiind estimată atunci pentru luna octombrie 2023.
Rezumând lucrările scoase acum la licitaţie, putem reţinem că ele sunt parte a unui proiect complex, care vizează atât reabilitatea clădirii principale, monument istoric de valoare naţională, a celei auxiliare, a platformei de circulaţie de la linia 1, a accesului şi a spaţiilor de parcare, cât şi executarea unor lucrări cu specific feroviar. Dacă iniţial sursa de finanţare indicată era una mixtă (de la bugetul de stat şi din fonduri europene – POIM 2014-2020), potrivit anunţului de acum, proiectul este finanţat din Programul Operaţional Transport (POT) 2021-2027.
JCS-Walter Fleck