Caraş-Severin, Romania

CARAŞ-SEVERIN – Acţionarul majoritar al UCMR susține că „planul de reorganizare propus fără a se ține cont de propunerile sale, este incomplet şi ilegal, având toate șansele să fie respins de judecătorul sindic, ceea ce va duce la falimentul societăţii.“ Azi, 7 septembrie, Adunarea Creditorilor va supune votului planul de reorganizare al UCMR!

În urmă cu ceva timp, conducerea UCM Reșița SA informa că Planul de reorganizare al societății a fost depus de către administratorul judiciar, consorțiul EURO INSOL SPRL și VF Insolvență SPRL, atât la grefa Tribunalului București, cât și la Oficiul Registrul Comerțului, în conformitate cu prevederile art. 98, alin. 1 din Legea 85/2006! Următorul pas în vederea reorganizării este convocarea Adunării Creditorilor, pentru aprobarea Planului de reorganizare.

Zilele trecute a fost prezent la Reşiţa chiar președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului, Ionuț Cătălin Stancu, care a discutat cu primarul Ioan Popa despre situația critică de la UCM Reșița, încercând să găsească soluţii pentru salvarea uzinei. Potrivit primarului Reşiţei, „UCMR-ul este în situaţia în care a deschis un plan de reorganizare şi el trebuie aprobat de către cei de la masa credală. Aici suntem noi, Primăria Reşiţa, AAAS-ul, bineînţeles, cu suma cea mai consistentă, pentru că AAAS-ul gestionează şi banii pe care-i datorau la ANAF, la Finanţe. Şi mai este acţionarul INET din Elveţia“.

Trebuie însă precizat faptul că pachetul de 97% din acţiuni a fost achiziţionat de către firma ICESA SA, cu sediul în Elveţia. Iar acţionarul majoritar susţine că „Planul de reorganizare supus la ora actuală aprobării creditorilor este incomplet și ilegal. Având în vedere situația dezastruoasă în care compania a ajuns după 10 ani de insolvență, singura modalitate de salvare a UCM Reșița și de recuperare integrală a creanțelor, atât a celor înscrise în tabelul definitiv de creanțe, cât și a celor curente, este transformarea acestora în acțiuni, cu consecința reintrării companiei în proprietatea statului. Suntem de acord că această soluție este realizabilă exclusiv prin voință politică“.

Statul, cel mai mare creditor al uzinei, atât datorită creanțelor înscrise în tabelul definitiv de creanțe, în favoarea AAAS, și acumulate, în marea lor majoritate, înainte de privatizarea din 2004 (cca. 513 milioane lei), cât și datorită creanțelor curente, în favoarea ANAF, acumulate după intrarea în insolvență în 2011 (peste 120 milioane lei), are posibilitatea, dar și interesul de a crea cadrul legal necesar conversiei datoriilor în acțiuni. „Aceasta este singura soluție prin care istoria de 250 de ani a UCM Reșița poate continua fără a fi întreruptă de faliment. Interesul național, cel local, dar mai ales cel al familiilor care depind de locurile de muncă rămase încă, pot fi astfel protejate“, au declarat în exclusivitate pentru CAON şi Jurnal CS, reprezentații ICESA.

Statul pierde 600 de milioane de lei

Mai mult, ICESA susţine că, departe de a deplânge Statul Român, „aprobând planul de reorganizare propus de dministratorul judiciar, Statul se autoprejudiciază cu peste 600 de milioane de lei“. Se pare că activele UCMR nu au fost reevaluate la zi, iar o parte însemnată dintre acestea, de exemplu know-how-ul preluat de la Hydro-Engineering, a cărui valoare (cca. 29 milioane lei) a fost certificată prin sentința definitivă a instanței, nu a fost nici măcar luat în considerare.

„Cum ar putea statul să voteze un plan prin care i se acordă 26% din creanțe, adică cca. 133 milioane lei, cu 380 de milioane de lei mai puțin? Cum ar putea statul să voteze un plan prin care Hidrolelectrica SA pierde integral o creanță de aproape 9 milioane de lei și plătește cca. 120 de milioane de lei pe active pe care le-ar putea controla prin capitalizarea creanțelor? Cum ar putea statul să voteze un plan prin care ANAF riscă să piardă integral creanțele generate de datoriile acumulate după intrarea în insolvență, peste 120 de milioane de lei? Planul de reorganizare supus aprobării creditorilor a fost realizat și depus de administratorul judiciar (care „și-a alocat” 3% din valoarea activelor vândute) fără ca acesta să fi avut, din informațiile de până acum, dreptul legal de a o face, ceea ce conduce la respingerea lui de către Judecătorul Sindic, cu consecința falimentului, chiar dacă, trecând peste tot raționamentul anterior, statul l-ar vota, ca și creditor majoritar“, se mai întreabă reprezenantul ICESA.

Pe de altă parte, dacă UCM Reșița intră în faliment, activele companiei vor fi vâdute mult mai ieftin, până la jumătate din valoarea lor de evaluare, reorganizarea după planul propus și falimentul având același efect dezastruos.

„Acționarul majoritar (97%), în același timp și cel mai mare creditor al UCM Reșița, după stat, cu o creanță de peste 130 milioane lei, nu poate aproba un plan prin care uzina se vinde la bucată, iar finalul îl reprezintă falimentul“, ne-a mai spus reprezentantul ICESA.
Când a fost la Reşiţa, preşedintele AAAS nu a exclus varianta transformării datoriilor în acţiuni. „Ar fi posibil atâta vreme cât guvernul și-ar dori treaba asta. Nu depinde doar de Administrarea Activelor Statului, autoritate pe care o conduc eu, aici ar depinde și de Ministerul Economiei, care ar trebui să fie destinatarul final al acestor acțiuni, ar trebui să fie de acord și Ministerul de Finanțe, cel care ne-a dat spre administrare creanțele bugetare. Va trebui să fie o discuție în Guvernul României și să cadă toată lumea de acord. Noi, AAAS, suntem deschiși către orice variantă.”, a precizat Ionuţ Cătălin Stancu.

JCS-Nina Curiţa