CARAŞ-SEVERIN – Dacă în 2020 se estima finalizarea gazoductului până în 2024, acum e greu de estimat când va fi lansat, de fapt, în execuţie!
Ambiţiosul proiect, presupunând construirea unui gazoduct pe ruta Prunişor-Orşova-Băile Herculane-Jupa, lung de 160 km şi cu o capacitate de transport de 394 milioane mc/an, a fost lansat în 2020, an în care a şi fost ridicat, în 31 iulie, la rang de „importanţă naţională în domeniul gazelor naturale“ prin HG 616. În septembrie 2020, în cadrul unui eveniment desfăşurat la Herculane, în prezenţa premierului Ludovic Orban şi a miniştrilor Virgil Popescu (Economie) şi Lucian Bode (Transporturi), directorul Transgaz, Ion Sterian, a explicat că se va lucra astfel încât: „În anul 2024, să fie toată această conductă executată! Transgazul are bani bugetaţi pentru dezvoltarea reţelelor de transport de gaze şi pentru racordarea UAT-urilor!“
Prima licitaţie pentru execuţia lucrărilor a fost lansată pe SEAP în martie 2023 şi anulată două luni mai târziu, iar o a doua i-a urmat în iunie. Pentru contractul de 483 de milioane de lei a fost depusă o singură declaraţie de participare, de către o asociere de 13 firme (dintre care 7 subcontractanţi) având-o ca lider pe HABAU SRL, subsidiara din România a unui concern german specializat în construcţii civile şi industriale. Odată cu expirarea termenului limită de depunere a ofertelor, 24 iulie, procedura SEAP şi-a urmat cursul, trecând în fazele de evaluare.
Despre subiect nu s-a mai auzit nimic până în 7 noiembrie, când directorul Transgaz, Ion Sterian (singurul rămas în funcţie dintre vorbitorii de la Herculane), a reproşat Comisiei Europene că nu a aprobat la finanţare, din Fondul de Modernizare, şapte proiecte de conducte de gaze (între care şi Prunişor-Jupa), în valoare de 554 milioane de euro. O zi după aceea, a venit o scrisoare de la Bruxelles, cu precizări de la directorul adjunct al Directoratului pentru Energie, Massimo Garriba, din care a reieşit că patru proiecte, între care şi cel în discuţie, „nu au fost avizate de Banca Europeană pentru Investiţii în urma proceselor de due dilligence tehnice și financiare, fiind astfel retrase de către autoritățile române înainte de a fi discutate în cadrul Comitetului de investiții din 24 octombrie 2023“. De unde se pot trage mai multe concluzii printre care şi că, deocamdată, lipseşte sursa de finanţare pentru acest proiect de importanţă naţională, nefiind foarte clar nici despre ce bani a fost vorba în 2020. În SEAP, procedura apare şi acum a fi „în desfăşurare“, fără alte precizări referitoare la stadiu.
Despre viitorul conductei nu putem nota decât că termenul de execuţie prevăzut ar fi de doi ani de la începerea lucrărilor, cea mai mare parte a acestora urmând a fi efectuate în Caraş-Severin, doar circa 25% din cei 160 km aflându-se pe raza judeţului Mehedinţi.
JCS-Walter Fleck