REȘIȚA – S-a semnat contractul pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic care va repune obiectivul în valoare!
Conform primarului Ioan Popa, „fantoma” care în prezent bântuie centrul orașului va fi axa centrală a unui proiect amplu, care va cuprinde alei de promenadă și opt poduri pietonale peste Bârzava. „Se dorește să putem duce oamenii pe jos, pe biciclete, pe trotinete din Poiana Golului accesând funicularul, cu o despărțire poate spre Crucea lui Herglotz și a zonei industriale vechi sau spre malul drept al Bârzavei, în Mociur, și să curgă prin bulca Bârzavei până în Govândari”, explică Popa.
Construit în anii ‘50, funicularul va avea nevoie de consolidări la fundație, ceea ce presupune investiții majore în structură. În ce privește partea de arhitectură, vor fi implicați reșițenii vizavi de cât de mult se va merge în zona de promenadă, respectiv de dinamică, întrucât primarul îşi dorește ca viitorul obiectiv să poată atrage tinerii prin activități sportive.
Podurile pietonale vor fi amplasate începând din dreptul aleii care vine de la Fluturelu’ și până în zona Kaufland-Bd. Muncii. Contractul semnat ieri are valoarea de 600.000 de euro, o sumă însemnată însă nesemnificativă față de valoarea finală a proiectului, pe care Popa o estimează la multe milioane de euro. Autorizația de construire ar putea fi obținută peste un an.
De studiul de fezabilitate și proiectul tehnic se vor ocupa Oana Stănescu Studio, D Proiect Timișoara și germanii de la Werner-Sobek, companie renumită la nivel mondial. „Le mulțumesc pentru că au acceptat să intre în proiect, deși valorile proiectului sunt mult mai mici decât ceea ce fac ei. Cred că i-a incitat proiectul în sine. Construcția metalică și abordarea ei sunt o provocare pe care sigur s-au gândit că o vor pune în portofoliul lor și le va aduce multe plusuri”, afirmă primarul.
Popa se arată încrezător că proiectul se va mișca repede. „Împreună cu ADR Vest am realizat o fișă de trei proiecte, printre care și acesta. E o inițiativă inteligentă, pentru că în ciclul financiar 2014-2020 am venit cu proiectele foarte târziu din cauza birocrației și a documentelor care trebuiau făcute. Plus că Parlamentul European a fost votat târziu, până s-a votat bugetul, ciclul financiar s-a transformat în 2017-2020. Pe actualul ciclu financiar, s-a decis să se declanșeze câteva fișe de proiecte pentru care să se facă studii de fezabilitate și proiecte tehnice înainte de votarea bugetului și a ghidului care să reglementeze partea de execuție. Noi câștigăm timp cu acest proiect și altele două”, a declarat primarul.
În aceste condiții, Grațian Dobre este de părere că, în noiembrie anul viitor, autorizația de construcție va fi gata, iar lucrările efective ar putea dura alte 24 de luni. Practic, peste trei ani funicularul va putea fi deschis. Sau redeschis.
Despre proiect, Bogdan Demetrescu, arhitect D Proiect Timișoara, afirmă că
reprezintă o abordare foarte diferită de ceea ce se întâmplă în România. De aceea, împreună cu Oana Stănescu, s-a decis decis cooptarea unei companii de top mondial. „Acest gen de proiect n-a prea fost în România și nu are referințe pe plan național. Va fi multă muncă de cercetare și explorare, în care mizăm foarte mult pe suportul comunității locale pentru că proiectul se va naște din dialogul cu oamenii”, a încheiat arhitectul.
JCS-Ionel Ivașcu