CARAȘ-SEVERIN – Rafael Matiaș a revenit la galeria de artă în care a debutat, cu o „personală“, în urmă cu douăzeci de ani!
În Galeria Direcției Județene pentru Cultură din Reșița poate fi vizionată, până în 15 aprilie, o expoziție de pictură pe care artistul plastic Rafael Francisc Matiaș o dedică gestului și culorii. Este în egală măsură o întoarcere în galeria în care, în urmă cu două decenii, a debutat cu o expoziție personală, cât și o reîntoarcere, prin ceea ce propune, „la ceea ce înțelegem, la ceea ce știm, la ceea ce ne reprezintă“, după cum a remarcat criticul de artă Ada D. Cruceanu. „Rafael ne propune, cu o sumă de lucrări relativ mică, dar foarte bine amplasată pe simezele acestei galerii, un parcurs de circa patru ani, în care surpriza este partea negestuală, sau partea gândită mai aproape de ceea ce este figurativul, la care el s-a întors în ultima perioadă. Rafael face legătura între academism și un posibil viitor, în care întreaga lume se reîntoarce la adevărul artistic, unul inteligibil pentru noi și care încet, încet, pierde ceea ce este experimental de dragul experimentalului.“, a precizat aceasta, ieri, la vernisajul expoziției.
Directorul executiv al DJC, Trifu Vuița, a remarcat că Rafael Matiaș „deși a practicat la început o artă tradițională și ușor academică, pentru a se bucura de o libertate mai mare a început să exploreze expresionismul și abstracționismul“.
Despre parcursul artistic al artistului și despre cum s-a născut această expoziție a vorbit curatorul Dana Antoaneta Bălănescu, aceasta manifestându-și bucuria că tablourile au titluri: „În general, pictorii sunt zgârciți cu propriile lor etichete. Mie, ca muzeograf, îmi place ca tablourile să aibă etichete, iar pe spate cât mai multe detalii, pentru viitorime.“
Dincolo de faptul că individualizează fiecare lucrare, prin titlu, aceste etichete pot reprezenta, pentru consumatori și teoreticieni deopotrivă, indicii utile decodificării și înțelegerii intențiilor autorului. Ancorată tematic în natură, expoziția de față este dedicată mediului în care Rafael Francisc Matiaș a evoluat, în pregătire aflându-se una pe care o va dedica „mediului intelectual, dascălilor care i-au pus în mână, dincolo de familie, penelul, aducându-l la standardul la care se află astăzi“.
„Din perspectivă cromatică, este o expoziție absolut uluitoare. Din momentul în care intri în sală, ești cucerit de armonizarea multora dintre culorile și nuanțele acestora!“, a conchis Ada D.Cruceanu, în prezentarea acestei „Expoziții despre gest și culoare“. La care s-ar putea adăuga că, deși orice referire la lumină e absentă din titlu (etichete sau afiș), ea este prezentă și răzbate din plin din fiecare lucrare, fie că e vorba despre „Zori de zi“ sau „Nocturnă“.
JCS-Walter Fleck