Epoca de aur în ipostaze antinostalgice - Caon.ro

Caraş-Severin, Romania

CARANSEBEȘ – Pe simeze stau piese din colecția fotografică a lui Andrei Palade și grafica lui Ion Isăilă, reunite în expoziția prin care Muzeul Ororilor Comunismului în România (MOCR) transpune fenomenul nostalgiei revizitat prin analiza critică a prezentului!

Expoziția, vernisată recent la muzeul din oraș, se dorește un vaccin la nostalgia față de o epocă dominată de cultul personalității conducătorului iubit. „Unde este rădăcina nostalgiei? Este ea constituită din regretele unui timp pierdut sau din amintirea unei tinereți atenuată de impactul memoriei colective?”, este întrebarea pe care organizatorul o adresează celor care trec pragul expoziției.

Prin fotografiile sale, arhitectul Andrei Pandele nu consideră că a acționat împotriva comunismului, ci că a surprins ce era în jurul lui. Asta l-a transformat în fotograf clandestin și curajos al epocii de aur. Din ipostazele surprinse de el, organizatorii au selectat imagini mai puțin cunoscute care forțează ochiul privitorului să vadă golul, absența, fractura despre ce nu se vorbește. Grafica și colajele lui Ion Isăilă, pe care organizatorul le numește „colaje-manifest”, sunt inspirate de viața în România anilor ‘80. Ele arată abuzurile regimului politic de atunci și neajunsurile cetățenilor artistul adresându-se publicului într-un impuls de activism social și cultural.

Expoziția de la Caransebeș alătură operele create de cei doi înainte de 1989. Rezultă un soi de activism pentru drepturile omului în vreme de dictatură, activism compus din două tipuri de mesaje anticomuniste exprimate în manieră de dizidență artistică. „De ce este important să ne reevaluăm prezentul prin spectrul trecutului recent? Pentru că în fiecare dintre noi s-au păstrat sub diferite forme germenii unei gândirii captive în rigorile ideologice ale fantomei comunismului. Vindecarea de trecut prin Antinostalgie devine un reper social în care putem să trăim un prezent imun la un potențial viitor regim totalitar”, sunt cuvintele prin care curatorul Irina Hasnaș Hubbard invită publicul la muzeul din Caransebeș.

JCS-Ionel Ivașcu