Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – … din cauză că aleșii județului se pun contra actualizării DALI-ului, făcut mai demult de Romsilva, actualizare pentru care preşedintele Dunca s-a oferit să dea bani din propriul buzunar!

Este vorba despre un drum forestier către Poiana Mărului, pe care Romsilva a vrut să-l modernizeze pentru a servi în continuare scopului actual. Consiliul Județean (CJ) însă îl vrea drum turistic asfaltat, cu o bandă pe sens, pistă de biciclete și puncte de refugiu din loc în loc. Încă din 2021, CJ a dat în acest sens o hotărâre care, ulterior, a urmat parcursul firesc, primind aprobare de la București. Romsilva e pregătită să dea cele 9,7 hectare de teren, atât cât reprezintă suprafața drumului, însă mai trebuie ca administraţia judeţeană să dea un amendament cum că drumul nu va intra în proprietatea privată a județului, ci va rămâne în domeniul public. Amendament care a fost supus votului în ședința de miercuri a CJ.

Contrele au început atunci când președintele CJ, Romeo Dunca, a propus alocarea unei sume de bani cu care să fie actualizat DALI-ul făcut de Romsilva. Pas absolut necesar pentru ca, ulterior, să poate fi accesată o sursă de finanțare pentru drumul care se vrea să devină turistic. Dunca a dat exemplul legăturii între Voislova și limita de județ, tronson pentru care DALI-ul e pregătit de mult și care va primi finanțare in extremis, de la ADR Vest, în urma redistribuirii unor sume rămase nefolosite. Argument în favoarea căruia președintele CJ a invocat un studiu de fezabilitate făcut mai demult de către „o firmă serioasă” în proprie exprimare, studiu conform căruia capacitatea de cazare în zona Poiana Mărului poate crește de la 600 la 11.000 de locuri. Argument neconvingător pentru consilieri, al căror vot s-a împotmolit în… refugiile care urmează să fie amenajate pe marginea drumului și care nu intră în cele 9,7 hectare pe care Romsilva e pregătită să le dea. În opinia lui Dunca, soluția e simplă: primăriile din zonă pot transfera către CJ parcelele de teren care să acopere suprafața refugiilor, parcele pe care CJ le va transfera ulterior spre Romsilva.

„Arătați-mi axa de finanțare și votez în secunda doi. Dar să faceți cheltuieli când noi avem 200 km de drumuri pietruite, nu suntem de acord!”, a răspuns Ioan Crina cu referire la fondurile necesare actualizării DALI-ului realizat de Romsilva. Bani pe care Romeo Dunca s-a oferit să-i doneze din propriul buzunar. Când s-a supus la vot… nimic. „Fraților, cât de puși sunt ăștia pe mine!”, a concluzionat Dunca.
„Nu e vorba că nu trece fiindcă cheltuim bani pentru documentație. Nu trece pentru că nu trebuie să treacă. Dl. Crina spunea că vom lua bani de la drumurile județene ca să facem DALI-ul la drumul respectiv. Aș fi dispus să fi dat cât ar fi trebuit, probabil 50.000-100.000 de lei. Argumentul de a folosi DALI-ul existent și a găsi ulterior finanțare este unul nepotrivit, pentru că vechiul DALI viza amenajarea unui drum forestier, ori noi vrem un drum turistic asfaltat.”, a declarat președintele CJ la finalul ședinței.

Cât despre cele invocate de Ioan Crina, Dunca le-a sintetizat într-un singur cuvânt: copilării. Păguboase, adăugăm noi tot într-un singur cuvânt. S-a împotmolit şi drumul spre Poiana Mărului, la fel cum se va împotmoli şi bacul peste Dunăre.

JCS-Ionel Ivașcu