REŞIŢA – Asta pentru că mulţi şi-au comandat deja echipamentele de protecţie necesare şi îşi pot relua activitatea pentru a asigura urgenţele stomatologice!
Mai multe nemulţumiri au fost exprimate de medicul stomatolog Raul Siladi în legătură cu articolul publicat în ediţia de marţi, respectiv „Urgenţele ar putea fi rezolvate în spital“. Acesta a spus că dentiştii sunt foarte supăraţi că s-a dat Ordonanţa Nr. 2 de închidere a cabinetelor: „Colegiul Medicilor Dentişti a dat în prima fază nişte directive, iar după aceea şi-au dat seama că nu este de competenţa lor şi le-au transformat în recomandări, care au făcut ca majoritatea cabinetelor să se închidă. Adică, cereau nişte dotări suplimentare care nu se cer în nici o altă ţară, chiar nu le înţeleg rostul. În faza a doua a apărut posibilitatea ca angajaţii să fie trecuţi în şomaj tehnic. Cele două, combinate, au făcut ca medicii să nu-şi asume nici un fel de risc, să nu fie dispuşi marea majoritate să nu-şi achiziţioneze dotările alea suplimentare, combinat cu şomajul tehnic pentru angajaţi, combinat cu dificultatea, dacă nu imposibilitatea de procurare de echipamente de protecţie, decizia logică a majorităţii a fost să închidă cabinetele. Au început să revină şi dinspre Ministerul Sănătăţii şi dinspre Colegiul Medicilor că ar trebui, totuşi, să nu închidem cabinetele, că se permit urgenţele, dar în momentul în care situaţia a ajuns în acest punct, e foarte dificil“.
Medicul stomatolog Raul Siladi susţine că în spitale nu sunt reguli atât de stricte cum sunt cele impuse cabinetelor particulare: „Acolo nu sunt echipamente de calitatea pe care ne-o cer nouă, şi nu mă refer la spitalul din Reşiţa, ci la clinicile de chirurgie maxilo-facială, la clinicile de la facultăţi, unde se tratează urgenţele cu o simplă mască, o bonetă şi, eventual, un halat de chirurgie, iar nouă ne cer combinezoane şi tot felul de OZN-uri. Nebulizarea aia care o cer e o prostie, adică nu se cere în Germania şi se cere la noi“.
Siladi a subliniat că trebuie să existe o colaborare între toate părţile: „De o grămadă de vreme eu le-am transmis conducătorilor noştri că percepţia mea este că ei nu sunt reprezentanţii noştri, ai medicilor de rând, ci sunt mesagerii ordinelor venite de la Bucureşti, pe care ni le bagă nouă pe gât, fără să fim consultaţi. Când suntem consultaţi şi venim cu câte ceva, ni se taie din start, că aşa ceva nu se poate. Deci asta este percepţia noastră, a majorităţii dentiştilor care lucrează, în timp ce conducerea Colegiului Medicilor Dentişti îşi vede de interesele personale, în nici un caz de interesele noastre“.
Dentistul a spus că atât el cât şi marea majoritate a colegilor săi şi-au comandat deja nebulizatoare, lămpi UV şi echipamente personale de protecţie, fiindcă mulţi dentişti vor să facă urgenţe stomatologice: „Marea majoritate a medicilor care vor să facă urgenţele, o să le facă pentru pacienţii lor după ce trec sărbătorile. Dacă cineva vrea să organizeze urgenţele astea la nivel de oraş, logic ar fi să existe un triaj telefonic al pacienţilor, să se facă un fel de cort în care să fie triaţi preliminar pacienţii, să se vadă care sunt urgenţele reale şi care nu, iar cei cu urgenţe reale să fie direcţionaţi către cabinetele care pot să-i trateze“.
Siladi a propus câteva variante: „Ori o să fie un cabinet făcut de spital sau de DSP, acolo să fie trataţi pacienţii, ori să se pună la dispoziţie echipament de protecţie medicilor voluntari care se oferă să facă urgenţele gratuit în cabinetele lor, ori mai este varianta a treia, pacienţii sunt direcţionaţi către medicii care fac urgenţe, iar atunci vor trebui să plătească, fiindcă îşi achiziţionează singuri tot echipamentul de protecţie şi dacă suportă toate cheltuielile, sigur, n-o să facă urgenţele gratis. Eu, dacă o să-mi reiau activitatea pentru urgenţe, o s-o fac strict pentru pacienţii cabinetului, n-o să iau urgenţe externe, iar pentru pacienţii cabinetului n-o să taxez nimic în plus. Ținând cont de recomandările pe care le-am primit, mă refer la timpul de aerisire, dezinfecţie între pacienţi, n-o să avem timpul necesar ca să primim şi pacienţi din afară. Concret, trebuie să las două ore între pacienţi şi lucrez o jumătate de oră la un pacient. Există şi posibilitatea unui sistem de gărzi între cabinete, exact cum funcţionează şi farmaciile. Niciodată un cabinet sau un unit în interiorul spitalului n-o să poată oferi calitatea pe care o oferă un cabinet particular. Eu sunt ferm convins, fiindcă sunt colegi tineri care abia şi-au început activitatea şi chiar sunt dornici să facă treaba asta, dar s-ar putea să fie şi alţi colegi care să vrea să asigure urgenţele stomatologice. E nevoie doar de un pic de organizare“ a mai adăugat Raul Siladi.
JCS-Alexandra Gorghiu