De anul trecut, autorităţile centrale au plănuit să pună pe roate un sistem care să uşureze depunerea documentelor privind dările la bugetul de stat şi la toate celelalte fonduri sociale. Sau, mai bine zis, să mai uşureze buzunarele contribuabililor de nişte bani daţi pe proceduri, care nu trec în bugetul statului, ci în buzunarele a trei firme. Iar afacerea nu este una de cartier, ci una naţională.
Potrivit Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, depunerea noului formular D112, declaraţia unică privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate poate fi făcută începând din data de 7 februarie, ora 9.00, termenul limită fiind 25 februarie pentru obligaţiile declarative aferente lunii ianuarie 2011.
Mai mult decât atât, dacă până în 1 iulie, contribuabilii vor putea depune noul formular fie prin intermediul internetului, fie la ghişeele Fiscului, caz în care mai este necesară prezentarea unei anexe semnate şi ştampilate, celelalte informaţii trebuind livrate pe suport electronic. După 1 iulie, depunerea prin intermediul internetului devine obligatorie.
Numai că, pentru depunerea prin internet este necesară achiziţionarea unui certificat digital calificat de semnătură electronică, emis de furnizorii autorizaţi, şi înrolarea acestuia la organele fiscale. În momentul de faţă există, la nivel naţional, trei furnizori autorizaţi – CertSign, DigiSign sau TransSped – care vând astfel de certificate ce vor fi obligatorii după data de 1 iulie. Cu alte cuvinte, toţi contribuabilii care depun declaraţia 112 vor fi obligaţi să le cumpere.
Care este preţul unui astfel de certificat? După o scurtă ocheadă pe site-urile celor trei furnizori autorizaţi, poţi observa că doar unul dintre acestea are afişate preţurile. Este vorba despre CertSign: „Costul certificatului digital şi al dispozitivului securizat pentru crearea semnăturii este de 47 de euro, fără TVA (…) Certificatul digital este valabil un an. Pentru a putea semna electronic documente şi în anul următor clienţii beneficiază de un preţ mai mic: 30 de euro fără TVA“.
Deşi procedura declaraţiei unice a intrat în vigoare încă din prima zi a anului, ca-ntotdeauna, sistemul a fost luat pe nepregătite. De abia de săptămâna aceasta, Administraţiile Financiare au început să se joace de-a simularea.
Marţi, 1 februarie, la Direcţia Generală a Finanţelor Publice din Caraş-Severin, s-au făcut primele testări ale sistemului, urmând ca astăzi să fie făcută alte teste în faţa funcţionarilor de la instituţiile unde se depuneau declaraţiile care au fost incluse acum în noul formular (legate de pensii, şomaj, sănătate).
Tot miercuri, de la ora 12.00, la sediul DGFP Caraş-Severin, are loc o simulare pentru declaraţia 112, la care pot participa şi contribuabilii interesaţi. De asemenea, firmele interesate vor putea să facă teste pe cont propriu, urmând să observe dacă depunerea declaraţiei electronice funcţionează aşa cum ar trebui, operaţiunea mergând până la final şi fiind încheiată cu o confirmare. Joaca de-a declaraţiile se va încheia în 6 februarie, când baza de date va fi ştearsă, pentru ca din 7 februarie să se poată lucra efectiv, după cum ne-a informat Zlatia Cocar, purtătorul de cuvânt al DGFP Caraş-Severin. Trebuie precizat faptul că nici un formular depus înainte de 7 februarie nu este considerat valid.
Şi totuşi, ţinând cont că depunerea declaraţiei prin intermediul internetului va fi obligatorie abia din 1 iulie, în baza unei semnături electronice valabile timp de un an, contabilii nu prea se înghesuie să aplice noua procedură. Rămâne de văzut cum se va încheia afacerea cu certificatele digitale.
Antoniu Mocanu