CARAȘ-SEVERIN – Este scurta radiografie a sistemului feroviar românesc, făcută la Reșița de ministrul Sorin Grindeanu, care ne asigură că lucrurile încep să se miște, iar Europa va infuza cu bani acest sector de transport verde!
În vreme ce alte colțuri ale lumii se mândresc cu o serioasă infrastructură feroviară, cu garnituri cu viteze aproape supersonice, țara noastră, care se mândrește cu istoria, a rămas de căruță cu trenuri care vara merg cu limită de 5 kilometri pe oră, pentru că ni se topesc liniile, în care iarna înghețăm pentru că avem „climă“, din când în când unele trenuri iau foc în mers, mai închidem câte o gară din incapacitatea de a repara o linie. Sau închidem câte o rută, pentru că ne-a căzut vreun pod. Prezent recent la Reșița, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, a făcut câteva aprecieri legate de stadiul în care se află infrastructura de căi ferate și a prezentat câteva proiecte care vizează inclusiv zona noastră.
Oficialul a tras linie perioadei anterioare: „Ca să fac o radiografie a sistemului feroviar, vă dau un exemplu: de vreo 25 de ani, în România nu s-a cumpărat nici măcar o garnitură de tren nou. Nimic! Și cele care s-au făcut după Revoluție au fost modernizări. E un exemplu care spune că în toți acești 30 și ceva de ani de după Revoluție, pe zona feroviară, nu s-a investit atât cât trebuie. Știm că în acest moment, prin politicile Comisiei Europene, ale Uniunii Europene, cele de transport verde, sumele pentru viitor care vor veni pe zona feroviară vor fi mult mai mari decât zona rutieră, zona feroviară fiind considerată ca transport verde. Acum, anul acesta, este pentru prima dată când s-au cumpărat – s-au făcut licitații și unele dintre ele s-au finalizat – primele zeci de garnituri de tren noi în România. Ăsta e un lucru bun și care va trebui să continue. Dar nu despre asta este vorba când vorbim de zona feroviară, ci de infrastructură“.
Dacă până acum nu s-a făcut nimic la capitolul căi ferate, lucrurile au început să se miște, potrivit ministrului. Au fost finalizate 3 licitații pentru 3 dintre cele patru loturi ale proiectului pe PNRR, Caransebeș-Arad, lotul 1 Caransebeș-Lugoj fiind ultimul rămas potrivit procedurilor. „Dar să știți că toate aceste investiții nu înseamnă doar modernizările legate de linii de cale ferată, ci și gările și tot ceea ce înseamnă infrastructură. (…) Sunt lucruri care au un impact major asupra tuturor localităților traversate de aceste noi investiții. Va fi scos la licitație în perioada următoare Caransebeș-Craiova, pentru că acest lucru trebuie să continue în jos, spre București, pentru că acest proiect pe Caransebeș-Craiova este prins pe viitorul Program Operațional de Transporturi, deci are finanțare. Iar în viitor, dinspre Europa, pe toate programele operaționale, cel puțin pe zona de transport, vor veni mult mai mulți bani pe zona feroviară decât pe zona rutieră“, a încheiat Sorin Grindeanu.
JCS-A.M.