ADVERTORIAL. Ori de câte ori cade o cantitate modestă de zăpadă și drumurile noastre se blochează, nu este vinova niciodată vremea, ci lipsa noastră de pregătire.
Chiar dacă anvelopele de iarnă devin din ce în ce mai populare, mulți șoferi încă înțeleg greșit exact pentru ce sunt și de ce ar trebui montate din timp. Adevărul este că anvelopele de iarnă nu sunt concepute doar pentru zăpadă și gheață. Sunt, de asemenea, mai aderente și, prin urmare, mai sigure decât anvelopele de vară în toate condițiile meteorologice – chiar și pe uscat – atâta timp cât temperatura ambiantă este mai mică de 7 grade Celsius.
Ce sunt anvelopele de iarnă?
Cel mai important lucru pe care trebuie să îl înțelegeți despre anvelopele de iarnă este că acestea nu sunt anvelope pentru gheață sau anvelope pentru zăpadă. Nu au niciun fel de știfturi metalice care ies din suprafața de rulare. În schimb, anvelopele de iarnă sunt concepute pur și simplu pentru a fi utilizate atunci când temperaturile sunt scăzute și drumurile sunt alunecoase.
Desigur, sunt mult mai eficiente decât anvelopele de vară pe zăpadă și gheață, dar vă vor oferi mai multă aderență și aderență chiar și pe o suprafață uscată, atât timp cât temperatura ambiantă este mai mică de 7 grade Celsius. De asemenea, sunt mai bune la traversarea apei stătătoare, ceea ce înseamnă că anvelopele de iarnă sunt, de asemenea, mai sigure decât anvelopele de vară atunci când plouă.
Între sfârșitul lunii noiembrie și începutul lunii martie, anvelopele de iarnă vor genera cu siguranță mai multă aderență decât anvelopele de vară.
Cum funcționează anvelopele de iarnă?
Anvelopele de iarnă sunt diferite de cele de vară în trei moduri specifice. Primul este că modelul benzii de rulare are mult mai multe caneluri sau tăieturi, ajutând anvelopa să „taie” prin zăpadă și gheață.
În al doilea rând, anvelopele de iarnă sunt fabricate dintr-un compus care are mai multă siliciu, ceea ce înseamnă că rămân moi și flexibile chiar și la temperaturi de îngheț. În condiții foarte reci, cauciucul unei anvelope de vară devine extrem de rigid, ceea ce înseamnă că alunecă pe suprafața drumului, mai degrabă decât să se agațe de ea.
În cele din urmă, benzile de cauciuc ale unei anvelope de iarnă sunt concepute pentru a vibra atunci când sunt în mișcare, ceea ce înseamnă că orice zăpadă pe care ar fi putut-o ridica va fi scuturată. Între timp, o anvelopă de vară va fi înfundată de zăpadă și gheață și va deveni complet netedă și inutilă.
Puteți folosi anvelope de iarnă vara?
Nu există niciun motiv legal pentru care nu puteți folosi anvelope de iarnă vara, dar cu siguranță nu vă recomandăm acest lucru. Pe vreme caldă, anvelopele de iarnă se vor uza mult mai repede decât anvelopele de vară.
Mai mult, anvelopele de iarnă generează mai puțină aderență și tracțiune decât anvelopele de vară pe vreme caldă, ceea ce înseamnă că vor fi mai puțin sigure. Cel mai bun lucru de făcut este să vă înlocuiți anvelopele de iarnă odată ce temperaturile încep să crească din nou și să le depozitați pentru iarna următoare.
Anvelope de iarnă versus tracțiune integrală
Pentru a afla dacă anvelopele de iarnă sunt într-adevăr preferabile în condiții de aderență redusă față de tracțiunea integrală, vă recomandăm să studiați următorul experiment. Specialiștii au comparat o Skoda Yeti cu tracțiune față cu anvelope de iarnă împotriva unei Yeti cu tracțiune integrală identică, dar cu anvelope de vară.
În condiții foarte reci pe o suprafață asfaltată care era acoperită de zăpadă moale, mașina cu tracțiune integrală a accelerat mai repede de pe loc, ceea ce înseamnă că avea un avantaj clar ca și tracțiune.
La frânare, o mașină cu tracțiune integrală nu are niciun avantaj față de o mașină cu tracțiune față. (De fapt, având în vedere că va fi probabil mai grea, mașina cu tracțiune integrală va fi, de fapt, în dezavantaj.) Într-un test de frânare, mașina cu tracțiune față cu anvelope de iarnă s-a oprit pe o distanță mai mică decât mașina cu tracțiune integrală cu anvelope de vară. Această distanță mai scurtă ar fi putut fi diferența dintre a nu avea deloc un accident și a avea unul foarte grav.
Cea mai bună soluție pentru lunile de iarnă ar fi în mod clar o mașină cu tracțiune integrală echipată cu anvelope de iarnă. Ceea ce demonstrează testul este că o mașină cu două roți cu anvelope de iarnă este mult mai bună în general pe vreme rece decât un 4×4 cu anvelope de vară. Un set de anvelope de iarnă pentru mașina dvs. existentă va fi mult mai ieftin decât trecerea la un off-roader 4×4.
Cât costă anvelopele de iarnă?
Costul anvelopelor de iarnă va varia enorm în funcție de marcă și dimensiune. În general, totuși, ar trebui să vă așteptați să plătiți mai mult sau mai puțin la fel pentru anvelopele de iarnă ca și pentru un set de anvelope de vară.