Caraş-Severin, Romania


Mai exact, din cei 417 cadre didactice repartizate
pentru suplinire, 114 au fost cu note de 5 (adică
27,33%). Şi totuşi, în pofida notelor a
căror valoare tinde spre nivelul mării, au
existat şi calificative peste 9.


Repartizarea suplinitorilor calificaţi lasă
un gust amar celor care doresc să mai spună
ceva despre învăţământul
cărăşean. Nu mai puţin de unul din
patru dascăli care au beneficiat, din partea
Inspectoratului şcolar judeţean, de un post
în învăţământul
preuniversitar, a fost repartizat (la suplinire!)
în baza unei note de 5, pe care a obţinut-o
în urma concursului din 15 iulie.


Măsura, de criză sau nu, luată în
fiecare an pentru a astupa carenţele din ce
în ce mai mari ale sistemului educaţional,
este însă nelalocul ei, mai ales în
condiţiile actuale. Vorbim de o generaţie de
tineri care s-a născut în afara genei
comunismului, flagel care încă
afectează majoritatea populaţiei, deja
îmbătrânite şi formate în
timpul Epocii de Aur.


Avem dascăli calificaţi, care încă
declară că nu fac faţă deschiderii
debordante şi comportamentului cu
înclinaţii spre tehnica actuală, la
care unii dintre profesori abia (sau nu prea) se
adaptează. Şi totuşi, avem de-a face cu
o generaţie nouă, la care ne-ar trebui altfel
de dascăli care să ştie să
diminueze efectele conflictului dintre generaţii.


Cum se adaptează sistemul educaţional
cărăşean la o asemenea situaţie?
Simplu: angajând dascăli de nota 5. Problema
nu ar fi dacă o astfel de notă are sau nu o
valoare, în contextul în care subiectele au
fost elaborate la nivel local, ci dacă sunt
potriviţi astfel de profesori la discipline de
genul celor cerute la teze sau la examenul de
bacalaureat.


Din experienţa anilor precedenţi, există
licee care şi-au câştigat un renume
în privinţa elevilor care au scos de la
catedră dascălii nepregătiţi
şi au impus profesorilor un anumit standard. Numai
că, din păcate, nu toate liceele sunt astfel.


Dincolo de bulinele negre ale repartizării
suplinitorilor, pe lista lor se află şi
oameni de valoare, care, din diverse motive, n-au
obţinut un post titularizabil. Printre ei se
numără profesori de educaţie
tehnologică, cultură civică sau
muzică, dar cea mai mare notă, de 9,9, a
obţinut-o un psiholog, Bianca Maria Calma, cu
studii de specialitate, cu definitivat şi vechime
de şase ani, fost director al Centrului
Judeţean de Resurse şi Asistenţă
Educaţională.


Antoniu Mocanu

[email protected]