Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Colegiul Național „Mircea Eliade’’ din Reșița, în parteneriat cu Skola Plus, Bela Crkva, Serbia, Inspectoratul Școlar, Caraș-Severin, Casa Corpului Didactic, Asociația Maxwell, Inspectoratul de Poliție Caraș-Severin – Biroul de Siguranță Școlară și Asociația Învățătorilor Caraș-Severineni a organizat Simpozionul regional cu participare internațională: „DA toleranței, NU violenței!”, cuprins în C.A.E.R.I. 2023, poziția 660, coordonat de profesor Perța Cristina Mirela și de Voin Simona!

Au participat elevi, părinți și cadre didactice din instituțiile partenere. Obiectivul major al simpozionului a fost să aducă în prim plan cele mai interesante activități desfășurate de către cadrele didactice implicate, având ca scop prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar. Au fost înscrise peste 100 de lucrări ale cadrelor didactice din instituțiile amintite și de la alte școli din țară, care promovează non-violenţa în mediul şcolar prin activităţi de informare, dezbaterea, consilierea cu privire la formele, cauzele şi efectele violenţei.

În cadrul acțiunii a fost organizată expoziția – concurs cu tema „Mai bine tolerant, decât violent!”, în care au fost expuse creațiile artistico-plastice, care exprimă în culoare mesajul anti-violență al celor 200 de copii participanți. În cadrul schimbului de experiență, s-au desfășurat două ateliere, exemple de bună practică, la care au participat elevi ai Colegiului Național „Mircea Eliade”, împreună cu elevi din Serbia. Atelierul sportiv „Toleranță prin sport”, coordonat de doamna profesoară Dumitru Carmen, a avut ca participanți elevi din Serbia și de la Colegiul Național „Mircea Eliade” Reșița, România și a abordat tehnici de dezvoltare a abilităților sportive, tactice și fizice.

Participanții au învățat că trebuie să muncească în echipă pentru a-și atinge scopul și că trebuie să coopereze cu ceilalți membri ai echipei pentru a avea rezultatul scontat. În cadrul atelierului de lucru „Democrație și toleranță în școala contemporană” au fost dezbătute lucrări pe tema anti-violență și au fost prezentate exemple de bune practici de către cadrele didactice din ambele țări partenere. Elevii claselor I B – coordonator profesor Bribete Cornelia și a VI-a B – coordonator profesor Perța Cristina, au prezentat rezultatele și produsele activității lor din acest an școlar (momente de la lecțiile susținute de către cadrele didactice implicate în proiect, scenete scrise de elevi, momente tematice și premii de la concursurile tematice la care au participat).

În cadrul aceluiași atelier, doamna profesor Marcu Nicoleta a prezentat un exemplu de bună practică, aplicat la clasa I A. Prin facilitarea schimbului de bune practici și prin participarea la atelierele de lucru, profesorii au avut oportunitatea să învețe împreună, unii de la ceilalți, să se evalueze reciproc, să colaboreze în identificarea unor soluții la probleme comune din viața școlii și să elaboreze instrumente utile pentru rezolvarea lor. Cadrele didactice participante la activități organizate în spații nonformale au împărtășit valorile personale, specificul cultural, experiențe profesionale și, în egală măsură, și-au dezvoltat abilitățile interpersonale și de comunicare, atât în cadrul sesiunilor de formare/grupuri de lucru, cât și în afara acestora. Numărul mare de cadre didactice, copii și părinți participanți în proiect, arată interesul crescut cu privire la crearea unui parteneriat real între instituțiile implicate.

La final, pentru rezultatele obținute, au fost oferite copiilor diplome cu premii, certificate cadrelor didactice și diplome de recunoștință partenerilor, precum și echipei de organizare. Complexitatea activităților, gradul de implicare, varietatea rezultatelor au contribuit la schimbarea atitudinii față de cultură și educație, precum și la consolidarea relației de colaborare dintre partenerii educaționali.

Prof. Perța Cristina Mirela