Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Director al Teatrului Național „Satiricus” din Chișinău și președinte al Uniunii Teatrale din Moldova (UNITEM), regizorul Sandu Grecu crede în forța teatrului de a schimba mentalități!

Teatrul pe care-l conduce este unul de rezistență, de satiră, incomod chiar, însă misiunea acestuia este de a arăta și a pune degetul pe rană. Asta îi dă convingerea că, prin felul cum și-a făcut treaba, „Satiricus” a contribuit la schimbarea mentalității oamenilor, iar Republica Moldova este acum o țară liberă, democrată, marele câștig fiind libertatea de a gândi și crea. Regizorul crede în dramaturgii români contemporani, fiind de părere că, într-o stagiune, repertoriul fiecărui teatru ar trebui să cuprindă cel puțin un asemenea spectacol.

„Asta ne dă dreptul să vorbim despre noi. Teatrul românesc a început să devină național când au început să fie puși în scenă Alecsandri, Asachi sau Caragiale. De atunci putem vorbi despre teatru românesc, până atunci jucau trupe din străinătate. Acum vreo trei ani, Ministerul Culturii din România, pe când era secretar de stat Geo Popa, a lansat împreună cu dramaturgul Mircea M. Ionescu, Ziua Dramaturgului Român pe 13 noiembrie. Pentru ca oamenii de teatru să se întoarcă la dramaturgia românească contemporană, fără de care un teatru nu poate avea viitor”, descrie Sandu Grecu o realitate pe care a descoperit-o cu ani în urmă. Pe atunci monta clasici, de care era foarte impresionat, arătând reticență față de dramaturgii români contemporani. „Restartul”, însă, s-a produs la un pahar cu vin. Nu degeaba se spune că în vin e adevărul.

Un spectacol genial se poate face într-o lună, dar un teatru bun se face în ani de zile. Asta crede cu tărie regizorul care cândva se-ntreba pe cine ar interesa un spectacol despre problemele Republicii Moldova. Până când un japonez a vrut bilet la un asemenea spectacol. Cât timp a stat niponul la Chișinău numai asemenea spectacole a vrut să vadă. Pentru că pe Bulgakov sau Cehov îi vede oriunde, dar el, consultant financiar la bancă, trebuia să vadă spectacole după dramaturgii locului ca să poată înțelege specificul, mentalitatea, problemele și speranțele oamenilor.

„Mi-a spus la un pahar de vin că dacă aveam de gând să mergem la Tokyo, spectatorul japonez va vrea să vadă ce înseamnă acea Republică Moldova apărută peste noapte. Acel japonez m-a făcut să-mi restartez viziunea despre teatru și repertoriul lui”, își amintește directorul de la „Satiricus”.

Cu „Județul fără caiși”, spectacol despre care crede va avea un impact foarte puternic asupra spectatorilor de oriunde, Sandu Grecu a deschis festivalul aflat în desfășurare. În opinia sa, un festival e important pentru orice teatru din orice oraș și poate va contribui la înțelegerea mai profundă a importanței teatrului.

„Ceea ce produce un teatru nu se mănâncă și nu se bea. E cu totul altceva, iar rezultatele se văd în schimbarea mentalității publicului, a generațiilor viitoare, chiar a electoratului. Cei care vor să aibă un electorat bun trebuie să investească mult în cultură. Pentru că cei care fac asta, nu dau bani pentru teatru, ci pentru spectatori, fiindcă orice investiție în cultură este o investiție în beneficiarii ei. Mulțumesc celor care înțeleg asta”, e convins regizorul care subliniază importanța de a se investi în actori, mai ales în cei tineri. Pentru că în lipsa unor condiții bune, aceștia vor pleca, vor veni alții și vor pleca și aceia. Așa, teatrul nu poate să mențină un repertoriu sau să facă o echipă. De aceea trebuie investit, pentru că plecările repetate conduc la investiții mult mai multe, mai ales dacă pleacă un actor care ține repertoriul.

Repetițiile la „Județul fără caiși” i-au dat ocazia să lucreze cu toți actorii teatrului reșițean, adevărată plăcere pentru regizor deoarece actorii sunt foarte talentați și exigenți, încăpățânându-se să facă teatru de calitate, lucru greu de găsit. „Le mulțumesc pentru starea de spirit de la repetiții, pentru că repetiția e viața noastră și uneori e mai importantă decât spectacolul. Mulțumesc actorilor experimentați, ei sunt piloni serioși ai teatrului, importanți pentru colegii mai tineri, pentru teatru și spectatorii săi. Îi felicit pe toți pentru că, împreună, formează o familie care poate e mai importantă decât spectacolele”, a încheiat Sandu Grecu.

Teatrul din Chișinău, pe care-l conduce, va fi prezent în festival miercuri seara de la ora 18.

JCS-Ionel Ivașcu