Caraş-Severin, Romania


ANINA – Deşi nu a fost nici el validat, fiind acuzat că ar fi fraudat alegerile, primarul în funcţie al Aninei nu pierde oportunităţile de a face din fostul oraş minier, staţiune turistică!

Două momente importante de săptămâna trecută apropie aceste visuri tot mai mult de ceea ce Anina merită să fie, staţiune turistică. Poate de aceea, nici nu este întâmplător faptul că joia trecută a fost atestată în şedinţa de Guvern cu statutul de staţiune turistică de interes local, chiar în momentul în care, după trei ani de documentaţii şi tot felul de avize, deloc ieftine, s-a găsit, în sfârşit, un constructor pentru Muzeul Mineritului, un obiectiv turistic industrial reprezentativ. Astfel, ca urmare a finalizării procedurii de achiziție publică, a fost desemnat constructorul, primarul în funcţie, Gheorghe Românu, semnând contractul de execuție a lucrărilor împreună cu reprezentantul SC EURAS SRL Satu Mare, Mircea Leţiu. „Vineri am semnat contractul şi cu dirigintele de şantier, a precizat edilul, pentru că şi dirigintele de şantier trebuie să fie abilitat în monumente de cultură, am semnat contractul şi cu dirigintele de şantier din Timişoara, aşa că în maxim zece zile trebuie să vină constructorul cu un grafic de lucrări, astfel încât să ne putem încadra în termenul de 24 de luni“.

La început, după spusele primarului, vor fi lucrări de curăţire, pentru că acolo unde au fost acele clădiri au rămas doar zidurile. Deci, va trebui scos tot molozul, acoperişurile căzute, ca să rămână doar zidurile curate, să reîntregească acolo unde nu sunt întregi zidurile, să se facă acoperişurile şi interiorul, clădirea să fie aşa cum era înainte.

Dezvoltarea Aninei înseamnă turism, o strategie la care s-a lucrat

Cârcotaşii de serviciu n-au pierdut ocazia să comenteze ironic pe pagina oficială a Primăriei, că se visează frumos, însă realitatea e cu totul alta, că din maşina de extracţie sau din cazane n-a mai rămas mare lucru. Românu are replica în buzunar pentru asemenea remarci: „Păi, din moment ce proiectul e demarat şi finanţat încă din 2017, din moment ce am cheltuit deja din acest contract vreo 300.000 de lei cu arhitecţii, cu tot felul de studii tehnice, din moment ce am trecut peste toate toate avizele astea, fiindcă timp de trei ani noi n-am stat, deci sunt tone de maculatură, avize duble, fezabilitate, proiect tehnic, a fost foarte greu, mai ales că e monument istoric clasa A, o investiţie de 3,6 milioane de euro, cum să visăm frumos pe banii ăştia, care nu-s de ici, de colo! Tot mersul acesta al Aninei este pe o strategie, deoarece noi încă de la început am plecat pe ideea asta de turism. Să obţii şi această titulatură de staţiune, trebuie să îndeplineşti nişte criterii, iar ca să beneficiezi de acest atestat trebuie să ai nişte obiective. Cel mai important obiectiv cu care puteam să începem era Muzeul Mineritului, un muzeu în aer liber pe care să-l aliniem cu Anina – Oraviţa, cu gara, fiindcă linia ferată s-a făcut pentru mină, nu s-a făcut pentru turism. Deci, trebuia să legăm acest complex, e un obiectiv industrial, dar mai avem şi alte clădiri, cum ar fi uzina electrică, care e şi ea monument, dar trebuie să vedem cum să punem mâna şi pe această clădire, că e a Enel. Pe lângă obiectivele industriale, trebuie dezvoltate şi obiectivele turistice, pentru că suntem binecuvântaţi cu condiţii geo-climatice deosebite, avem rezervaţii naturale ocrotite prin lege.“

Maşina de extracţie nu va funcţiona, dar va fi ca înainte

Aşadar, lucrările vor începe cât de curând, valoarea acestora ridicându-se la suma de 12.199.624,73 lei, inclusiv TVA. Proiectul „Restaurarea, conservarea, reabilitarea si punerea în valoare a monumentului de clasa A, – Ansamblul Puţului I, Anina“ începe să se concretizeze, se va realiza reabilitarea, respectiv punerea în siguranță a clădirilor Puțului I și a Mașinii de extracție cu aburi, în scopul înființării Muzeului Mineritului Anina şi asigurării accesului în deplină siguranță pentru vizitatori.

Cât priveşte maşina de extracţie, despre care oamenii spun că nu a mai rămas mare lucru din ea, Românu îi contrazice: „Trei sferturi din maşina de extracţie mai există. Au fost luate doar piesele mărunte. Piese mari sunt acolo, o bielă mai trebuie schimbată, deci, această maşină de extracţie se va aduce la forma ei iniţială, dar nu de funcţionare, aşa e prevăzut şi în proiect, de aceea piesele acelea lipsă pot fi făcute şi din lemn, şi din metal, numai să arate cum era înainte“.

Până una alta, continuă şi asfaltările în oraş, dar administrativ, Consiliul Local nu e constituit: „Asta pentru că am un supleant care se ţine de şotii, spune edilul, mai în glumă, mai în serios. Ce să-i faci, trebuie şi el să trăiască, iar eu am fost contestat. Mi-a fost contestată sentinţa, că am fraudat alegerile din 27 septembrie, aşa că am proces la Reşiţa, joi e ultimul termen, aştept şi validarea tot joi, iar pe sâmbătă sau duminică vom avea, probabil, constituit şi Consiliul Local, să ne vedem de treabă“.

JCS-Alexandra Gorghiu

Adaugă comentariu