Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – După ce a fost prezentat publicului reșițean, în prezența unei părți a echipei, filmul își continuă turul prin țară!

Sala Cinema Dacia a fost plină, marți seara, cu prilejul rulării în premieră, acasă și în fața publicului concitadin, a primului film artistic semnat Sabin Dorohoi. Un public ales, format în mare măsură din intelectuali, oameni cu funcții și putere decizională la nivel local, oameni de afaceri, oameni cu mare sau doar oarecare expunere, mulți creatori, purtători sau difuzori de mesaj care, în marea lor majoritate, au văzut străinătatea doar în calitate de turiști, nu de badantă, flegărină sau căpșunar. Un public necesar, fără îndoială, propagării mesajului acestui film, la fel de actual în prezent ca și în 2013, an în care apărea „Calea Dunării“, scurt-metrajul considerat punct de plecare al filmului „Clara“.

Cel puțin în egală măsură necesar ar fi, însă, ca filmul să fie vizionat de către largul public, cel legat mai mult decât tangențial de fenomen, în care Clara și fiul ei Ionuț nu sunt doar personaje de film, ci oameni care au trăit, trăiesc și sunt pe cale să trăiască pe mai departe asemenea experiențe. Oameni care l-ar putea urmări într-o primă fază în rețeaua cinematografică din țară și străinătate, apoi chiar prin rețelele de streaming, de pe telefoanele lor mobile cu care mențin legătura cu cei plecați „afară“ sau invers, cu cei rămași acasă.

Departe de a pretinde că propune o soluție, „Clara“ aduce în prim plan o dramă care, totuși, nu este una doar a românilor ale căror familii fie sunt spulberate, fie nu se mai încheagă, ci și ale celor veniți să ne bată la ușă, în căutarea unor locuri de muncă mai bine plătite decât acasă, din Nepal, India, Sri Lanka sau Filipine. Filmul, poate primul care lansează în acest mod în dezbaterea publică această dramă și consecințele ei, încununează o muncă de peste 10 ani. Nu a venit nici prea târziu, nici prea devreme, ci în momentul în care plângându-ne de lipsa de empatie a angajatorilor din Vest, persoane fizice sau juridice, suntem pe cale de a nu putea fi calzi și empatici cu cei care vin să completeze forța de muncă, deficitară, a unei Românii în dezvoltare accelerată. În timp ce la nivel regional sau global războaiele și urmările lor dislocă populații întregi, transferându-le în direcții dificil de urmărit, „Clara“filmul și mesajul – merge mai departe, urmându-și calea, atât pe marile ecrane, cât și în marea realitate.

JCS-Walter Fleck

FOTO: Scena și ecranul