Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Colecția feroviară a Reșiței ar putea fi îmbogățită cu mai multe locomotive produse de uzina urbei!

Ideea a fost sugerată încă de la finele anului trecut de către Andrei Bălbărău, fondatorul Muzeului Cineastului Amator (MCA). În ultimii ani, a întocmit o mică bază de date cu locomotive de toate tipurile care, cel puțin în fotografie, par abandonate. „Factorii locali ar putea afla câte dintre ele au fost fabricate la Reșița, ar putea lua legătura cu proprietarii și ar putea demara demersurile de aducere «acasă» a locomotivelor produse aici, deopotrivă pe aburi sau diesel. În special a celor degradate, pentru a împiedica vandalizarea lor și inevitabila casare. Cele aflate în stare bună pot rămâne unde sunt, în patrimoniul altor orașe”, își reînnoiește Andrei ideea prin intermediul nostru. Fondatorul MCA e de părere că, la Reșița, ar putea fi aduse și vagoane, deoarece și ele fac parte din istoria feroviară, chiar dacă nu s-au fabricat aici. Un asemenea vagon ar putea primi destinația de spațiu expozițional.

Imagini cu două locomotive fabricate la Reșița, aflate la depoul din Ploiești, ne-au fost trimise recent de către cititorul nostru Bogdan Mihele. Despre locomotiva 230.132, aflăm de la dl. Mihele că a fost fabricată de UDR în 1932, fiind prima de acest tip din țară. Iar locomotiva nr. 150.282 este ultima fabricată la Reșița, în 1960. Dacă prima se prezintă în stare bună, pe cea de-a doua timpul și-a lăsat urmele. „Ministerul Transporturilor și Direcțiunea Căilor Ferate Române pot emite directive pentru recondiționarea, repararea și aducerea la Reșița a celor două locomotive. Dar este nevoie ca administrația locală să poarte discuții la cel mai înalt nivel”, sunt cuvintele trimise de dl. Mihele împreună cu cele două imagini.

Până să vină la Reșița alte locomotive fabricate în uzina orașului, MCA postează imagini cu schițe ale unor locomotive produse de UDR, imagini scanate de un colaborator al muzeului după un vechi catalog. Mai demult, MCA a transferat digital pelicula alb-negru „La jubileul 2000”, realizată de Francisc Csonka în 1985, în cadrul Cineclubului „Energia” al UCMR. Filmul era dedicat fabricării celui de-al 2000-lea motor diesel la Reșița. Film pe care MCA îl readuce în prim plan, pentru că uzina reșițeană a produs și astfel de motoare.

În anul în care Reșița aniversează 150 de ani de ani de la fabricarea primei locomotive cu aburi, 100 de ani de la construirea fabricii de locomotive și 50 de ani de la inaugurarea muzeului în aer liber din zona Triaj, Andrei Bălbărău și Bogdan Mihele se pronunță pentru ca orașul să-și recupereze crâmpeie ale propriei istorii. Conform lui Bogdan Mihele, între 1872-1964, uzinele reșițene au produs 1.461 de locomotive, 95% fiind casate. Pentru cele care încă pot fi aduse «acasă», „procesul e de durată și de aceea demersurile ar trebui demarate cât mai curând”, încheie Andrei Bălbărău.

JCS-Ionel Ivașcu