„Tabla şi creta au fost şi vor rămâne cele mai importante şi de neînlocuit mijloace de învăţământ din toate timpurile“. Am găsit acest citat într-un editorial dintr-o revistă scris de un cadru didactic.
Profesoara povestea că în timpul unei lecţii, le-a prezentat elevilor un desen de pe internet. Reacţia unui elev a fost surprinzătoare: „mă gândeam eu că e de pe internet. Nici dumneavoastră nu puteţi face un asemenea desen şi ne cereţi nouă să-l desenăm!“. Creta şi tabla au ajutat-o însă pe profesoară să demonstreze că desenul nu era imposibil de realizat.
Mijloacele de învăţământ s-au modernizat continuu. Acum profesorii predau cu ajutorul calculatorului. Majoritatea elevilor şi profesorilor preferă acest mod de predare, deoarece este mai atractiv, mai simplu şi… mai igienic. Nu mai sunt nevoiţi să înghită praful cretei. Acum, creta a fost înlocuită de marker. Clasica tablă neagră s-a transformat într-o tablă inteligentă, care poate primi comenzi computerizate şi digitale.
La noi în oraş, Liceul „Traian Lalescu“ a fost primul care a achiziţionat o astfel de „tablă deşteaptă“. Majoritatea şcolilor din judeţ sunt dotate cu calculatoare. Lecţii pe calculator se predau de la clasele mici până la clasele de liceu.
Computerul, un substitut?
Elevul din ziua de azi, înconjurat de cele mai performante tehnologii, a ajuns să creadă că un profesor nu îl mai poate învăţa nimic nou, nu acum, când e suficient să introduci un cuvânt cheie pe google şi afli tot ce vrei. De multe ori, elevii îşi subestimează profesorii şi se consideră chiar superiori acestora, pentru că sunt mai îndemânatici în utilizarea computerului.
E posibil însă ca un calculator să substituie un dascăl?
Oana Copocean