Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Asta promite primarul Ioan Popa ca măsură de încurajare a folosirii transportului public, pentru a elibera Reșița de mașini și a face din ea un oraș verde, spunând că „eu n-am o teamă să nu mai fiu primar în 2024“!

Primarul municipiului Reșița, Ioan Popa, a semnat, la Timișoara – alături de reprezentanți ai administrațiilor locale din Arad, Timișoara și Lugoj – Pactul verde al Regiunii Vest, un proiect european pus la cale de cei de la Urbanize Hub.
Ideea discuțiilor între reprezentanții celor patru administrații locale, purtate în capitala Banatului, au pornit de la constatarea gazdelor, potrivit căreia toată lumea vrea orașe verzi, spații verzi, aer curat, dar toată lumea vrea să folosească mașina, să parcheze în fața casei, nu ar vrea măsuri coercitive care să restrângă utilizarea mașinii. Cum s-ar putea împăca lucrurile, pentru a avea orașe verzi? Până la urmă, și vestul UE a luat măsuri similare, au putut dispărea locurile de parcare din spatele blocurilor și chiar autostrăzile de pe malul râurilor din orașe. Însă ele n-au dispărut de tot, ci sunt în subteran sau în afara orașelor, lucruri la care noi suntem în urmă de tot. Reprezentanții unora din administrațiile din vestul țării (Arad) spun că evită cumva soluțiile drastice – în genul desființării parcărilor din spatele blocurilor, în favoarea spațiilor verzi –, pentru a nu deveni nepopulari în fața cetățenilor.

Nelu Popa are o altă viziune, completând: „Foarte frumos! Dar nu suntem încă în campanie, nu? Eu n-o să fiu atât de critic și o să vă spun de unde am pornit eu. Am o fată de 10 ani care se duce în stație la Nera, în fiecare dimineață, și merge cu autobuzul la școală la Tietz, și am un băiat de 14 ani, care e la Mate-Fizică, și ori merge pe picioare, ori merge pe bicicletă, cum crede el de cuviință. Și asta o face de ani de zile. Avem sute, zeci, mii, sute de mii de copii astăzi în România care sunt cărați la școală ca niște gogoși. Și majoritatea vă amintiți că ați fost la școală pe picioare, sau cu bicicleta, sau cu autobuzul. Ne-am prostit, ne ținem copiii ca pe niște gogoși, dați cu pudră, cu zahăr vanilat peste. E cazul să ne coborâm cu picioarele pe pământ! Să înțelegem că olandezii și alții, în zone în care plouă non-stop, în zone în care nu sunt atât de prietenoase din punct de vedere al regimului meteorologic, merg cu bicicleta non-stop. Noi nu vrem să facem asta în România!“

„Dacă nu vă place, să mă trimiteți acasă!“

Șeful administrativului reșițean a amintit faptul că la Reșița se aduc deja tramvaiele noi, „24 de autobuze electrice noi, piste de biciclete, trotuare, și o să încurajez reșițenii să meargă cu transportul public. După ce tramvaiul va fi funcțional – le-am transmis deja – o să-i curentez rău la parcări, dar rău de tot! Dacă nu le place, să mă trimită acasă! Problema e următoarea: trebuie să ne asumăm! Eu n-am o teamă să nu mai fiu primar în 2024. N-am nicio teamă. Dacă suntem relaxați și nu ne este frică, putem să luăm măsurile astea. Este adevărat, se vine de la Bruxelles, se propun niște soluții care poate nu sunt pe undeva corecte în sensul că nu finanțăm decât drumuri pe unde circulă un transport urban dedicat. Dar noi, de fapt, nu avem asfalt nici dedicat, nici nededicat. Sunt și situații de genul ăsta. Dar eu m-aș feri să fiu critic cu ADR-ul, cu Comisia Europeană, pentru că eu cred că totuși oamenii ăia știu ce trebuie făcut. Și eu personal am văzut nenumărate fotografii despre orașe gen Copenhaga, Amsterdam, Frankfurt, Hamburg, în anii ’70 și acum. Și o să vedeți 2-4-6 benzi, poduri suprapuse, viaducte, și acum sunt toate verzi. Deci dacă ei au făcut treaba asta și au venit înapoi, au înțeles că orașele nu sunt pentru mașini, sunt pentru oameni, cred că și noi putem face acest exercițiu. Ne trebuie doar curaj și tenacitate!“

În completare, s-a precizat despre Timișoara că și-a extins și scumpit zonele de parcare, lucru care face ca acum, mai ales în zona centrală, locurile disponibile să nu mai fie o raritate. Și tot așa, s-a vorbit despre pozele comparative între anii ’70 și ziua de astăzi, cu precizarea că, totuși, acolo unde au dispărut parcările din spatele blocului, ele sunt chiar sub clădirile istorice, iar buclele suspendate de autostrăzi cu 6-8 benzi, de prin orașe, s-au mutat în afara acestora. Să nu uităm de mentalitatea deja formată în ultimii ani, potrivit căreia sunt stigmatizați, marginalizați și catalogați ca „săraci“ copiii care nu sunt duși de părinți cu mașina la școală (Lugoj), unde nu e încă transport public… Deci, vrem un vest verde, fiecare în felul lui, Reșița cu o particularitate aparte. O stradă cu blocuri și tramvaie – cum glumeau cândva timișorenii –, dar care trece totuși prin inima pădurii, la poale de munți. Din fericire, încă împăduriți…

JCS-Antoniu Mocanu