CARAŞ-SEVERIN – Potrivit Gărzii de Mediu, e doar o chestiune de timp până la deteriorarea încărcăturii şi moartea peştilor.
La peste un an şi jumătate de la incidentul petrecut în februarie 2015, lucrurile nu mai stau la fel de roz ca la început. Vă reamintim că o barjă s-a scufundat în Dunăre în timp ce se deplasa de la Vukovar (Croaţia) spre Moldova Veche şi transporta 847 de tone de îngrăşământ NPK, utilizat în agricultură, ambalat în saci de plastic. Atunci, riscul unor posibile efecte asupra ecosistemului sau calităţii apei era redus. Acum, îngrăşământul e o bombă ecologică.
„Se aruncă mingea de la Ministerul Transporturilor la transporturile navale şi uite-aşa… Armatorul a dat asigurarea şi s-a spălat pe mâini. Este chiar un fenomen deosebit, pentru că, dacă ambalajele putrezesc, cantitatea de îngrăşământ complex care se va difuza în apă e mare. Poate cauza o mortalitate piscicolă puternică“, a precizat prim comisarul Gărzii de Mediu Caraş-Severin, Gheorghe Muntean. Ca atare, subprefectul judeţului, Sebastian Purec a precizat că se impune o monitorizare mai atentă şi identificarea unor soluţii în colaborare cu Apele Române, cu Căpitănia Moldova Veche şi alte instituţii cu atribuţii în acest sens. Cu toate acestea, pentru scoaterea barjei din Dunăre este nevoie de utilaje speciale, de negăsit în partea noastră a ţării. Aducerea acestora şi utilizarea lor implică sume destul de mari, şi, deocamdată, nu se ştie cine le va plăti.
La sfârşitul anului trecut ISU Semenic considera că soluţia problemei ar trebui să fie găsită de către căpitănia portului, în colaborare cu transportatorul sau armatorul navei. Or, în condiţiile în care şi plata scafandrilor care au efectuat primele investigaţii a rămas în aer, suma necesară pentru scoaterea la suprafaţă a încărcăturii ar fi o problemă serioasă. Experţii susţin că, în cazul în care s-ar rupe un sac pe lună nu ar pune în mare pericol fauna, flora sau populaţia din zonă.