CARAȘ-SEVERIN – Asta a spus primarul Reşiţei, Nelu Popa, temperând festivismul ședinței solemne de vineri, de Ziua Banatului Montan, zi în care edilul i-a invitat pe unii la muncă!
Drept e că nu s-a adresat chiar întregii asistențe, invitând-o să-și suflece pe dată mânecile, ci doar unei părți, de a forma un grup de lucru interdisciplinar, care să stabilească o foaie de parcurs și să prioritizeze „ce vrem să facem“. Îndemnul, în contextul în care tot se dorește ca în jurul zilei 15 iunie să fie edificat noul brand economic și turistic ”Made in Banatul Montan”. Reamintind în treacăt că proiectului de dezvoltare a zonei turistice Semenic i-au trebuit 21 de ani pentru a ajunge la stadiul de azi și că, acum, „Banatul Montan este într-o suferință cruntă, economic“, Ioan Popa a propus o abordare pragmatică a situației, pentru ca această Zi „să nu rămână o formă fără fond, să nu ne întâlnim odată pe an să facem o horă sau un maraton și așa mai departe, să zicem c-am sărbătorit!“.
„Să facem o echipă lărgită, domnule președinte Silviu Hurduzeu: cu parlamentari – deputați, senatori, cu primari din zone interesante, cu directori de deconcentrate, diverși, în funcție de necesități. Un grup de lucru, care să se întâlnească poate o dată pe trimestru, și care ar putea stabili ce probleme sunt, pentru a putea avansa.“, a propus edilul. „Zone interesante“ în accepțiunea acestuia ar fi Semenicul, Băile Herculane, Clisura Dunării și Muntele Mic-Țarcu, fiecare dintre acestea având în subsidiar câteva zone satelit, care s-ar putea adăpa economic din dezvoltarea accelerată a celor principale.
Pe de altă parte, Ioan Popa a accentuat că, pentru promovarea Banatului Montan, nu sunt suficiente postările disparate despre zimbrii de la Armeniș sau pârtiile de pe Semenic. „Trebuie să facem OMD – organizația pentru managementul destinației! Acestea sunt niște organizații pe care le-a solicitat Ministerul Turismului și nu le-am făcut! E o forță mult mai mare să faci mediatizarea zonei de pe un OMD, decât să-și facă fiecare pensiune, hotel, casă sau restaurant reclamă ca să vină cineva acolo. Deci: o echipă de lucru trebuie să facă și acest deziderat.“, a adăugat primarul. Baza legală există de o bună bucată de vreme, înființarea acestor OMD fiind reglementată de Legea nr. 275/2018 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2017 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea și desfășurarea activității de turism în România!
Cât despre atitudinea „fabrici și uzine ca pe vremuri sau nimic“ a unora, edilul a subliniat că și turismul însemnă activitate economică. „Doar proiectul Semenic, dacă se realizează, are nevoie de 3.000 de paturi în zonă. Cum în economia turismului e nevoie de un angajat la 2 paturi, vom avea nevoie de 1.500 de angajați doar în structurile de primire, fără a mai vorbi de cele din plan orizontal.“ a explicat edilul, referindu-se la necesarul de forță de muncă. Despre munca din turism în raport cu cea din activitățile specifice zonei montane vorbește de la sine faptul că închirierea unei camere cu 400-500 lei echivalează cu vinderea a 2 mc de lemn de fag. „Ce înseamnă 2 mc de fag și ce înseamnă 2 oameni acolo, să schimbe cearșafurile sau prosoapele? Turismul înseamnă economie! Noi l-am bagatelizat trăind într-o zonă puternic industrializată, crezând că doar «fabrici și uzine» înseamnă economie.“, a conchis Popa.
Cum festivitățile din acest an legate de Ziua Banatului Montan s-au încheiat luni, la București, cu evenimentul de prezentare de la Camera Deputaților, nu ne rămâne decât să trecem cu toții la treabă, fie că facem sau nu parte din viitoarea comisie, pentru a avea ce prezenta concret cu prilejul ediției din 2026!
JCS-Walter Fleck
2 Comentarii
Examenul in turism s-a dat cu Herculane. Acelasi chici troneaza pe artera de intrare si in multe alte zone. Nici macar atat nu se poate, adica curatenie si o minima disciplina urbanistica.
sub sigla aceasta, multi si-au tras dreptul.IM Vela si intovarasitea