REȘIȚA – Aduse din Olanda în urmă cu nouă ani, autobuzele scoase din circulație vor continua să ruleze în Republica Moldova. Între timp, contestată de turci, licitația pentru achiziția a 14 autobuze electrice câștigată de alți turci a fost trasă pe dreapta!
Vechiul parc auto, alcătuit în principal din celebrele „balene albastre“, face în prezent obiectul unui proces de casare, de scoatere din inventar, având în vedere că mijloacelor de transport care l-au compus le-au luat locul noile tramvaie și autobuze electrice. Întrucât acest proces nu a fost finalizat săptămâna trecută, aprobarea transferului cu valoare zero a unuia dintre autobuzele scoase din uz către Comuna Dalboșeț a fost retras de pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local de marțea trecută, proiectul urmând a fi reintrodus cu proxima ocazie.
O parte a celorlalte autobuze ar urma să ia direcția orașului Bălți, cu care Reșița s-a înfrățit în aprilie 2024, așa cum îi promisese de altfel, la vremea respectivă, primarul Ioan Popa omologului său moldovean Alexandr Petkov. „Dorința noastră este de a le transfera cu titlu gratuit, ca donație, către Primăria Orașului Bălți cu care suntem înfrățiți. Primarul din Bălți, care a fost anul trecut aici, este încântat de această ofertă și sperăm să le putem transfera cât mai repede. Cu ocazia asta ne mai facem loc în depou, pentru că trebuie să ne mai vină 14 autobuze și 8 microbuze electrice.“, a explicat primarul.
Și unele și celelalte se vor mai lăsa însă așteptate! Lansată în septembrie 2024, „Achiziția de 14 autobuze electrice (12 m), 7 stații de încărcare lentă cu 2 posturi autobuze electrice și 5 stații de încărcare rapidă pentru autobuzele electrice“, a ajuns în punctul în care atribuirea contractului către Asocierea Automotive Investment Corporation (leader) și Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi AȘ a fost contestată, la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, de Karsan Otomotiv Sanayi ve Ticaret AȘ, a cărui ofertă a fost clasată pe locul II. Statusul la zi al contestației înregistrate în 13 mai este, potrivit CNSC, „în așteptare dosar achiziție“, ultimul document preluat fiind o cerere de intervenție a asocierii câștigătoare, datată 26 mai.
În ceea ce privește microbuzele electrice, acestea „de abia acum intră în procedură cu ADR Vest, deci va mai dura“, a apreciat primarul Popa. Cele 8 microbuze vor deservi preponderent cartierele mărginașe ale Reșiței, pentru a nu mai fi utilizate autobuze mari pentru transportul a 5-10 sau cel mult 20 de călători.
JCS-Walter Fleck