Caraş-Severin, Romania

CARAŞ-SEVERIN – Este povestea unor sate din Prigor, care au rămas practic izolate după ce s-au apucat de o investiţie serioasă pe PNDL 2. Când toate lucrurile au fost puse la punct, iar constructorul s-a apucat serios de treabă, Guvernul a transmis că s-a consumat alocarea pe PNDL 2…

Deputatul Silviu Hurduzeu – alături de primarii Mirel Pascu, de la Bocşa, şi Simona Miclău, de la Prigor – a susţinut o conferinţă de presă pentru a pune pe tapet câteva probleme naţionale şi locale, dintre ele distingându-se subiectul terminării banilor pentru PNDL 2. Consecinţa este că primăriile afectate au rămas fără fondurile pentru încheierea lucrărilor. „E vorba de sume mari pe care primăriile nu le pot acoperi din bugetul propriu, sublinia Silviu Hurduzeu. În acest moment, primăriile nu pot nici să acceseze împrumuturi, aşa cum a fost indicat de către primul ministru, pentru a putea să continue aceste lucrări“. Deputatul cărăşean a precizat că, dacă anul trecut, alocarea pentru PNDL a fost de 6,6 miliarde de lei, anul acesta ea s-a oprit la 3,8 miliarde deşi Guvernul se laudă cu creşterea investiţiilor.

Problema este mult mai acută în comuna Prigor. Acolo s-au decopertat drumuri asfaltate şi, când să se ajungă la faza turnării noului asfalt, s-a rămas fără finanţare. Evident, lucrările continuă, însă nu sunt bani pentru acoperirea lor în totalitate.

„Vreau să vă mărturisesc că pe raza comunei Prigor se desfăşoară un astfel de proiect, PNDL 2, care cuprinde modernizarea şi reabilitarea drumurilor comunale DC 38 şi DC 39, a declarat Simona Miclău, primarul comunei. Am avut un interes major să terminăm aceste drumuri, începute în anul 2020. S-a semnat contractul în 2019, lucrările au demarat în 2020, undeva în luna martie, cu decopertare. DC 38 şi DC 39 cuprind drumurile de la Prigor la Borlovenii Vechi, de la Prilipeţ la Pătaş, şi de la Borlovenii Vechi la Borlovenii Noi. Deci, undeva, în punctul de întâlnire este localitatea Borlovenii Vechi. Sunt aproximativ 16 kilometri de drumuri care au fost asfaltate. Adică vorbim despre Pătaş-Prilipeţ şi Prigor-Borlovenii Vechi, care au fost nişte drumuri asfaltate. După decopertarea lor, în martie 2020, undeva în luna august a fost pus primul strat de balastru şi puţină piatră. Din august nu s-a mai lucrat la aceste drumuri, iar în noiembrie, când am fost instalată ca primar al comunei Prigor, am fost nevoită să dau acel ordin de încetare a lucrărilor, întrucât era clar că timpul nu ne mai permite să intervenim pe aceste drumuri. Vreau să vă spun că este o investiţie foarte mare! Este vorba de aproximativ 12 milioane de lei plus TVA. Din judeţul Caraş-Severin, putem spune că suntem printre primăriile cu o finanţare foarte mare pe acest PNDL 2“.

Primăria poate acoperi doar 10% din lucrări

Povestea a fost reluată anul acesta, pe 1 aprilie, când au fost convocaţi dirigintele de şantier, proiectantul şi firma care execută această lucrare. Potrivit Simonei Miclău, „constructorii au fost receptivi la invitaţie, au început să-şi facă treaba cu adevărat, eram foarte optimistă şi vestea tristă a apărut (consumarea alocării PNDL 2 – n.r.). Acei locuitori ai localităţilor Borlovenii Noi şi Pătaş consider că sunt izolaţi. Ei trebuiau să ajungă la Prilipeţ pe acel drum sau să vină la Prigor, şi DC 38, şi DC 39 făceau legătura sau cu localitatea Prigor, sau cu localitatea Bozovici, unde ştiţi că toată lumea merge la piaţă sau merge să-şi facă nişte cumpărături mai ample. În acest moment, gradul de execuţie al acestor lucrări este de 30%. Piatra este concasată, lucrarea ar fi pregătită pentru asfaltare, ar mai trebui un ultim strat care să împăneze foarte bine piatra. Mai puţin spre Borlovenii Vechi, în legătură cu Borlovenii Noi, unde avem o încetare de lucrare întrucât a fost descoperită o surpare de teren şi aşteptăm soluţiile tehnice pentru continuarea ei“.

Lucrările continuă, însă administraţia locală nu poate acoperi decât 10% din ele, din fonduri proprii, ceea ce înseamnă doar pregătirea pentru asfaltare. Costurile mari sunt cele cu covorul asfaltic de două straturi, cu o grosime de 9 centimetri, pe o lăţime de drum de 5,5 chiar 6 metri. „Am rămas întristată gândindu-mă la locuitorii acelor sate care în momentul acesta sunt destul de trişti şi ei de vestea pe care am primit-o. Trăim cu speranţa ca, măcar în toamnă, la o rectificare bugetară, să ne vedem cu asfaltul executat“. Contractul se derulează pe o perioadă de 20 de luni, dintre care au mai rămas cam şapte.

Mirel Pascu, noul primar al oraşului Bocşa, a vorbit despre lupta electorală cu lovituri neortodoxe, primite din partea unor adversari, dar şi despre proiectele de viitor pe care le are urbea, centrate în special pe turism.

JCS-A.M.