Stabilirea valorilor de referinţă pentru 2013 a avut în vedere descrierea programelor naţionale şi finanţările acestora, aprobate pentru 2010 şi estimate pentru perioada 2011-2013, în conformitate cu proiectul Strategiei sectoriale fiscal bugetare. Obiectivele specifice privesc asigurarea participării egale şi universale la educaţie şi formare profesională la nivelul învăţământului obligatoriu şi post-obligatoriu.
Rezultatele estimate sunt reducerea eşecului şcolar, creşterea numărului absolvenţilor şi îmbunătăţirea integrării socio-profesionale a elevilor şi absolvenţilor. Pentru atingerea acestor obiective se vor implementa în continuare programele sociale, programele pentru grupurile dezavantajate şi vor fi extinse programele de educaţie compensatorie sau „A doua şansă“ pentru cei care au părăsit temporar sistemul formal al educaţiei de bază, inclusiv programe finanţate prin Fondul Social European. De asemenea, de la bugetul de stat vor fi, în continuare, finanţate programele de acordare de rechizite şcolare, „Bani de liceu“, „Cornul şi laptele“ şi „Euro 200“.
După cum prevede Ministerul Educaţiei, măsurile incluse în proiectul Legii Educaţiei Naţionale, precum şi trecerea clasei a IX-a la gimnaziu, vor duce la scăderea abandonului şcolar şi tot mai mulţi elevi vor finaliza învăţământul obligatoriu. De asemenea, şi în perioada 2010-2012 se va continua monitorizarea absenteismului şi abandonului şcolar, în special în rândul elevilor romi.
Lavinia Predescu