Caraş-Severin, Romania

S-a cerut indepartarea sa din biserica, pornindu-se de la acest gest, in baza unui canon vechi de o mie de ani, care cere caterisirea celui care primeste “botez sau jertfa eretice”. Dar cine sunt ereticii cu care s-a impartasit Inalt Prea Sfintia Sa Nicolae? Iar daca ei nu accepta adjectivul acesta si, mai mult, demonteaza constructia B.O.R., mai avem un “caz Corneanu”? Sau a venit timpul sa ne apucam de “cazul Bartolomeu” sau, si mai grav, de “cazul B.O.R.”?

 

Inaltii

Inainte de a porni la “vanatoarea de eretici”, sa reamintim fapte si sa vedem care e pulsul “locului crimei”, acum, la final de iunie A.D. 2008. La o ceremonie greco-catolica la care au participat si Excelenta Sa, Monseniorul Francisco Javier Lozano, Nuntiul Papal in Romania, precum si Prea Sfintitii Martin Roos al Timisoarei si Alexandru Mesian al Lugojului, Inalt Prea Sfintia Sa Nicolae al Banatului s-a impartasit laolalta cu cei de fata. Acest lucru a generat scrierea a numeroase articole in presa, pro si contra gestului sau, dar si o serie de reactii ale unor ierarhi si preoti ai B.O.R., dintre care unele intr-un limbaj suburban. Cel care a acuzat pornind de la baze canonice a fost Inalt Prea Sfintia Sa Bartolomeu Anania, care a cerut caterisirea mitropolitului Nicolae. Ca argument a fost adus Canonul Apostolic 46 care spune : “Episcopul sau preotul, ereticesc botez primind, sau jertfa, a se caterisi poruncim”.

 

Ceata in Cluj

In incercarea de a afla de la sursa care a adus intre noi acest canon cine sunt ereticii in legatura cu existenta carora am fost preveniti, l-am contactat telefonic pe Inalt Prea Sfintia Sa Bartolomeu care, desi i s-a solicitat sa vorbeasca despre acest canon, a spus ca nu doreste sa spuna nimic despre Inalt Prea Sfintia Sa Nicolae si ca toate cele necesare vor fi discutate in sedinta Sfantului Sinod. A adaugat ca a folosit o “remarca malitioasa” atunci cand a spus despre I.P.S.S. Nicolae ca “a ajuns sa creada ca Euharistia este egala, primavara, cu borsul de urzici”. I.P.S.S. nu a acceptat sa ofere aceasta lamurire pentru ziarul nostru nici telefonic, nici cand am mers la Manastirea Nicula special pentru a il intalni. Cu toate acestea, ultima replica pe care mi-a oferit-o, exasperat, a fost : “Nu stiu canoanele!”. Cred, totusi, ca era doar o incercare de a scapa de un jurnalist insistent.

 

Ştia Patriarhia ceva ce I.P.S.S. Bartolomeu nu stie?

N-am aflat cine sunt ereticii cu care s-a impartasit I.P.S.S. Nicolae de la cel care daduse semn ca stie acest lucru, initial, adica de la I.P.S.S. Bartolomeu, asa ca am cautat intr-o serie de molitfelnice editate in ani diferiti de B.O.R. Intr-unul din 1937 am gasit “Randuiala primirii la credinta ortodoxa a schismaticilor romano-catolici”. Am gasit, in anumite documente, si precizarea ca “In diverse molitfelnice anterioare, catolicii erau numiti – asa cum si toti sfintii ii numesc – eretici, nu schismatici”.

Intr-adevar, in Evhologiu (Molitfelnicul) din 1926 sunt cuprinse si urmatoarele slujbe : randuiala primirii ereticilor (se refera doar la calvinisti si luterani) si randuiala primirii papistasilor (deci, numai romano-catolicii). Am depistat ereticii. Cel putin pentru o perioada care, probabil, acopera, cu bunavointa, timpul dintre 1054 si 1937. Spun “cu bunavointa”, pentru ca, iata, deja folosim cuvantul “eretic” pentru cateva culte care, evident, in 1054 nu existau.

Bulibaseala incepe, dar macar am o idee despre cine ar putea fi vorba in textul canonului reactivat. Dar… o bulibaseala care se respecta trebuie sa introduca date noi in ecuatie, iar B.O.R.-ul doreste sa fie perceputa drept o institutie onorabila. Deci… Daca in molitfelnicul editat de Editura Institutului Biblic (adica, a Patriarhiei romane) in anul 1971, pe penultima pagina este o insemnare despre tiparire si se dau date si despre slujba pentru eretici, brusc (brusc, la o istorie de o mie de ani), in editiile molitfelnicelor din, spre exemplu, 1986, 1998 si 2002, nu mai exista niciun fel de referire la slujbe pentru primirea schismaticilor de niciun fel.

Nu mai exista nici macar nota speciala de pe penultima pagina, ca la molitfelnicul din 1971. Sa fi ajuns, oare, Patriarhia la concluzia ca reformatii, catolicii, luteranii si multi altii nu mai sunt “asa eretici”? Oricum, o “omitere” pe mai multi ani trebuie ca e rezultatul unei interpretari noi, la nivelul Patriarhiei, a canonului cu ereticii si nu numai. Si ca aceasta interpretare nu este una intamplatoare, punctiforma, o greseala a unei editii mai putin reusite de molitfelnic. Sa fi ignorat onorabila institutie a Patriarhiei sa anunte, vreme de atatea decenii, “updatarea” conceptiilor B.O.R. ierarhilor din Ardeal, facandu-i, iata, pe acestia, sa aiba dreptate cand declara, chiar si ca artificiu de stil, ca nu cunosc canoanele?

 

Fariseism made in Banat?

Patriarhia nu pare sa mai vada eretici pe undeva dar, in trei saptamani, nici nu l-a contrazis pe I.P.S.S. Bartolomeu, cand cere caterisirea I.P.S.S. Nicolae, pe motiv ca s-ar fi impartasit cu “niste eretici”, desi ridica, gratios, doua degete si ofera comunicate, atat pentru fapta mitropolitului Nicolae, cat si atunci cand este criticata dur de ziaristi sau cand timisorenii vor sa iasa in strada pentru a-si arata sustinerea fata de mitropolitul lor. Aceasta este situatia in macrocosmosul B.O.R. dar, ca intr-o celula meristematica, informatia intregului se repeta si in entitatea mica, aceea a Mitropoliei Banatului.

Daca timisorenii, atat ca simpli purtatori de lumanari, cat si ca inzestrati cu diplome grele, iau apararea mitropolitului Nicolae, ierarhii zonei (mult mai degraba decat preotii simpli) au mirosit ca este vorba de mariri si caderi, de scaune de impartit, de platit conturi, de fofilat si destabilizat.

Daca de o vreme episcopul Lucian al Caransebesului organizeaza asiduu actiuni grandioase, la care invita maldar de ierarhi ce trebuie mangaiati pentru cand va fi sa fie sa se aleaga un nou mitropolit al Banatului, situatia actuala il face sa vorbeasca deschis, apropiatilor sai, de posibilitatea “ungerii” sale ca mitropolit. Parintele Casian Ruset, diaconul episcopului, avea telefonul inchis, duminica dupa-masa, cand am incercat sa-l contactam pentru a solicita o replica pe aceasta tema.

In zona episcopului Timotei, de Arad, discutiile pentru retrocedarea bisericilor detinute de drept si castigate in instanta de greco-catolici au ajuns, in ultimele zile, la cote nebanuite de abordare tateasca, din partea consilierilor episcopali, care, desigur, simt si ei pulsul ierarhului lor. In ceea ce il priveste pe episcopul Daniil, de Varset, care, in aprilie, (impreuna cu colegul Lucian al Caransebesului), a primit un perdaf de la I.P.S.S. Nicolae pentru felul precar in care isi pastoreste eparhia, acesta a gasit o formula copiata dupa oracolul din Delphi de a isi arata parerea despre “cazul Corneanu” : el a trimis o “scrisoare de sustinere” care, extrem de usor, poate fi argumentata ca fiind “scrisoare de avertizare si vot de blam” fata de I.P.S.S. Nicolae.

Interesant este ca aceasta scrisoare nu a fost trimisa nici Sfantului Sinod, nici Prea Fericitului Daniel, ci chiar mitropolitului Nicolae, care se bucura de destui apropiati de nadejde, astfel incat putem lectura acum, impreuna, cateva randuri… “de sustinere” : “(…) In mod sigur, acest gest este si va ramane un act istoric, care, din perspectiva viitorului ecumenic si a implinirii in cele din urma a rugaciunii Mantuitorului «ca toti sa fie una» va fi socotit unul profetic. Privit in lumina acriviei ortodoxe insa, intr-adevar, poate fi socotit unul discutabil si amendabil.

Dar, precum carturarii farisei din sinedriul audierii sfantului apostol Pavel ne-am putea intreba si noi : «daca i-a vorbit un duh sau un inger?»”. Probabil, si in cazul ierarhilor din B.O.R., orgoliile ranite se platesc. Cu sange. Uneori, de boz – vechea cerneala.

“Nu suntem eretici!”
Ierarhii isi argumenteaza afirmatia

Asa ca, daca din actiunile B.O.R. nu este foarte clar daca, la impartasania cu pricina, ierarhii care au participat, alaturi de I.P.S.S. Nicolae, sunt considerati eretici sau nu, dar declaratia intaistatatorului ortodox al Clujului ii arata cu degetul, am cautat sa vad cum se percepe erezia din partea cealalta, a celor care, eretici fiind, in acceptia ierarhului de la Cluj, l-au “maculat” pe mitropolitul Nicolae.

Si pentru ca “erezia” nu este o floare oferita de I.P.S.S. doar romano-catolicilor si greco-catolicilor, ci, dupa canonul invocat, vizeaza si alte culte din Romania, am invitat la o discutie despre “ierarhii eretici ai anului 2008” si despre eretism, azi, toti capii de biserici din aceasta tara, precum si pe ierarhii ne-ortodocsi ai locurilor unde s-au intamplat “erezii”, adica Timisoara si Oradea (si episcopul ortodox Sofronie din Oradea se bucura de aceeasi atentie din partea I.P.S.S. Bartolomeu).

Pe Prea Sfintitii Virgil Bercea si Alexandru Mesian, episcopi greco-catolici de Oradea si, respectiv, de Lugoj, i-am intalnit la Timisoara, la o actiune prilejuita de prezentarea editiei monumentale a Bibliei Vulgata de la Blaj, 1760 – 1761. Iata si fragmente din discutia noastra.

 

Vă invit la o discutie despre ce inseamna eretismul, in 2008.

 

Virgil Bercea : In 2008, mai ales intre Bisericile Ortodoxa si Catolica, este greu sa se mai vorbeasca despre eretism. Pentru ca, in 1964, Patriarhul Atenagoras, impreuna cu Papa Paul al VI-lea, au ridicat anatemele care au fost depuse in anul 1054. Nu mai putem sa vorbim despre acest termen si cred ca trebuie sa depasim aceasta faza cu multa seninatate. Biserica Ortodoxa face parte din comisia internationala de dialog teologic, deja de foarte mult timp, si de acolo, de la inceputuri, s-au definit aceste idei si concepte, in cadrul comisiei. Ca pot sa intervina neintelegeri, asta e o alta treaba. Se foloseste sintagma de biserici surori. Pe care, mai ales la tara, am trait-o, inainte de 1948, cand in satele greco-catolice si ortodoxe mixte cand lipsea preotul ortodox, toti mergeau la greco-catolici, cand lipsea preotul greco-catolic, toti mergeau la ortodocsi, fara absolut nicio rezerva.

 

 

Prea Sfintit Parinte Mesian, ati putea sa ne spuneti, in viziunea dumneavoastra, care este diferenta intre ereticii de acum o mie de ani si cei care ar fi acum, eventual, considerati eretici? Cui putem da acest cuvant?

Alexandru Mesian : E vorba de erezie sau falsa credinta, si de schisma sau de neintelegeri care sunt intre confesiuni. Insa, pe parcursul anilor, si cum a spus Prea Sfintitul Virgil Bercea, aceasta comisie deja a pus la punct unele diferente care se zicea inainte ca sunt erezii. Insa la noi in tara problema, la ora actuala, nu se pune ca sunt eretici, ca biserica unita este eretica, ca biserica ortodoxa este eretica, nici vorba. Noi toti avem un singur Dumnezeu. Si ortodocsii recunosc cele sapte sacramente din biserica catolica, iar catolicii recunosc cele sapte sacramente din biserica ortodoxa. Cine vine si spune ca e eretism si schismatici si vine iar cu slogane care erau inainte, de sute de ani, inseamna ca nu a facut absolut niciun pas din punct de vedere al drumului spre unitate. Regretabil este ca sunt chiar unii ierarhi sau unii oameni care nu cunosc problemele si se declara imediat ca ei sunt atotstiutori si ei vin sa invete pe altii. De fapt, orb pe orb il duce spre lunecare.

Prea sfintit parinte Mesian, avem o voce cunoscuta, o voce grea in Sinodul B.O.R. si anume aceea a Inalt Prea Sfintitului Mitropolit Bartolomeu Anania, care, in baza canonului Apostolic 46, cere caterisirea mitropolitului Nicolae. Va amintesc un citat din Shakespeare : “Si Brutus este un barbat cinstit”. Sa vedem aici cine sunt ereticii. Ajutati-ne sa ii identificam. Ati fost acolo, la impartasanie. Numiti-i pe ereticii din acea biserica.

A.M.: Eu nu numesc eretici, dar vreau sa zic ca se fac niste afirmatii cu rautate. “Botez si jertfa eretice” – va dati seama ca asa ceva nu exista cand e vorba de doua biserici, adica ortodoxa si catolica, unde botezul este identic. A veni si a spune ca sunt eretici cei care se boteaza la o alta biserica decat strict la cea ortodoxa la ora actuala, nu se mai pune problema.

Avem un canon, dar nu am identificat ereticii. Daca acest canon va fi invocat pentru punctul 17 de la intalnirea de la Bucuresti a Sfantului Sinod, ce credeti ca se va intampla cu ortodocsii care, in strainatate, folosesc bisericile catolice si protestante?

V.B.: – Repet, aceste canoane au fost scrise in contextul primului mileniu, cand biserica era una, chiar daca era de expresie bizantina in Orient si de expresie latina in Occident. Si nu se referea la eretici, nici latini, nici bizantini. Trebuie foarte bine determinat acest lucru. Apoi repet : anatemele s-au ridicat.

 

Ca in banc : si ursul stie?

V.B.: Toti stiu! Absolut toti stim! Eu sper ca dincolo de toate aceste tensiuni care s-au creat, sa prevaleze intelepciunea, harul Duhului Sfant. Suntem frati. Suntem frati de acelasi sange. Trebuie sa prevaleze intre noi nu canoanele, care sunt de ordin bisericesc, eclesiastic, ci ceea ce este de ordin divin, porunca Mantuitorului. “Porunca noua va dau voua sa va iubiti”. Si aceasta se refera inclusiv la cei care folosesc bisericile in Occident, sau la noi, pentru ca si aici cerebram, ortodocsii si greco-catolicii, in aceeasi biserica, in zona Oradiei.

A.M. : Referitor la ce gandeste Brutus, este mare diferenta deoarece exista cu totul alta mentalitate in alta parte a Romaniei. Si cu totul altceva este in Banat, unde exista deja un drum deja batatorit, spre unitate. Acest personaj la care va referiti… Ei n-au facut nimic! Ce drum au stabilit? Unde este drumul lor spre unitate? Unde este drumul lor spre dragostea frateasca? Spre dragostea crestineasca? Nu numai intre o anumita categorie, ci fata de toti oamenii, si fata de toate confesiunile, si fata de toate etniile. Ei n-au cladit nimic. Ei se gasesc in urma cu secole fata de pozitia in care se gaseste la ora actuala Banatul, si daca la ora actuala Banatul are acest model si un soare care lumineaza in toata tara si in toata lumea, acest lucru n-ar trebui sa tulbure pe cei care sunt in intunecime, ci ar trebui sa se lumineze si ei. Euharistia este ceva care ne uneste. Nu e ceva care ne separa. Cine loveste in personalitatea Inalt Prea Sfintiei Sale, nu loveste in persoana sa, ci loveste in Hristos euharisticul.

 

“Iubiti-va unii pe altii!”
Este indemnul reamintit de ierarhi

Am intrebat si alti ierarhi din Romania ce cred despre erezie, ca termen al zilelor noastre.

Inalt Prea Sfintia Sa Ioan Robu, arhiepiscop si mitropolit romano-catolic de Bucuresti si presedinte al Conferintei Episcopale Catolice din Romania, declara :”Intrebarea, daca am inteles bine, ar fi in legatura cu folosirea termenului de eretic, in zilele noastre, intre noi si ortodocsi. Nu ascund ca ma mira putin intrebarea. Totusi, am sa fac referinta la doua realitati care ar trebui sa descurajeze pe oricine sa foloseasca termenul de eretici, indicandu-i pe ortodocsi sau pe catolici, si anume: 1. A fost retrasa anatema din 1054 dintre catolici si ortodocsi. 2. In cadrul dialogului dintre ortodocsi si catolici s-a ajuns la recunoasterea reciproca a Tainelor, a celor sapte sacramente. Suntem Biserici surori”.

Episcopul reformat Tõkés László a primit la Bruxelles invitatia de a participa la discutia despre eretici si mi-a sugerat publicarea unui fragment din “Comunicatul fratesc”, oferit acum cateva zile Parlamentului European : “Clericii ortodocsi au calificat acest eveniment deosebit (impartasirea la greco-catolici a mitropolitului Nicolae – n.r.) ca «erezie pro-papala», ca «fiind impotriva Canoanelor», si cer masuri severe din partea Sinodului Bisericii Ortodoxe Romane, respectiv sanctionarea exemplara a arhiepiscopului Nicolae Corneanu. (…) In Anul European al Dialogului dintre Culturi consideram de importanta europeana deosebita unitatea in Christos ce se manifesta in varietatea confesionala.

Punem marturie prin versetul Intaietatea dragostei din Evanghelie, astfel : «Si chiar daca as avea darul prorociei si as cunoaste toate tainele si toata stiinta, chiar daca as avea toata credinta incat sa mut si muntii, si n-as avea dragoste, nu sunt nimic». (1 Cor. 13,2) – Bruxelles, 25 iunie 2008, Tõkés László, episcop, deputat in Parlamentul European, Csûry István, episcop in exercitiu al Eparhiei Reformate de pe langa Piatra Craiului, Nicolae Anusca, prim-consilier al Arhiepiscopiei Greco-Catolice din Romania, Máthé Dénes, prim-curator al Bisericii Unitariene din Transilvania, Kovács Gyula, vicepresedintele Comunitatii Baptiste din Romania”.

Prea Sfintitul Mihai Fratila, episcop greco-catolic, auxiliar al Arhiepiscopiei de Alba-Iulia si Fagaras, cu sediul in Capitala, a oferit un raspuns mai lung, care se afla publicat si pe www.bru.ro, din care aducem aici urmatorul fragment : “Sfintele Taine sunt reciproc recunoscute, iar aici se poate evoca si traditia romaneasca transilvana a familiilor mixte, unde fetele aveau confesiunea mamei, iar baietii, pe cea a tatei. Fiecare frecventa biserica unde fusese botezat fara sa-si permita sa judece sau sa acuze pozitia celuilalt. In plus, sa nu uitam ca preotii greco-catolici, trecuti cu forta la ortodoxie, in toamna lui 1948, au celebrat in continuare la ortodocsi pe acelasi principiu ca Sfintele Taine erau recunoscute de Biserica ortodoxa”.

Episcopul romano-catolic Martin Roos, care face parte dintre ierarhii care si-au explimat deja, in mai multe randuri, sustinerea fata de I.P.S.S. Nicolae, raspunde : “Eforturile depuse in ultimele decenii in vederea apropierii intre crestinii apartinatori diferitelor culte sunt realitati care nu pot fi contestate. In acest context, atitudinea mitropolitului Corneanu este una cu totul deosebita si exemplara.

Din pacate, au existat reactii foarte dure la gestul mitropolitului Corneanu. S-au invocat canoane de peste un mileniu pentru a condamna un ierarh, care astazi incearca sa valorifice porunca «Iubiti-Va unii pe altii!». Tot in sensul acestor canoane s-a folosit un limbaj pe care multi dintre noi l-am considerat deja depasit. S-a revenit la notiunea de «eretic» in cadrul marii familii crestine, de care apartin totusi nu numai ortodocsii, dar si catolicii, care nu sunt chiar o minoritate la nivel mondial.

Fata de toate acestea, ma straduiesc sa cred ca astfel de declaratii nu reprezinta B.O.R. in ansamblul ei, dar indica spre anumite probleme cu care ne confruntam si pe care e bine sa le analizam cu foarte mare atentie. Pe langa toate acestea, amplificarea voita si exagerata a acestui caz vine sa creeze unele tensiuni care nu sunt folositoare nimanui. Declaratia I.P.S.S. Bartolomeu nu dorim sa o asezam la capataiul relatiilor dintre B.O.R. si Biserica Romano-Catolica.

Cum am afirmat deja, astfel de declaratii nu-si au locul in dialogul inter-crestin. Chiar daca par jignitoare, ele sunt depasite. Pot fi periculoase intr-o oarecare masura, dar in acelasi timp ne pot determina sa fim mai puternici in marturisirea noastra, care marturisire se alimenteaza din aceeasi porunca fundamentala : «Iubiti-Va unii pe altii!». Si in acest sens, faptul ca atat de multi privim cu solidaritate spre mitropolitul Corneanu si cu toata sinceritatea ii suntem alaturi in aceste momente, arata fata de judecatorii mitropolitului Corneanu ca noi ne aflam pe un alt drum si traim o alta realitate, unde ne putem regasi cu totii, unde ne putem respecta reciproc traditiile, drepturile, trecutul, si indraznim sa contribuim impreuna la consolidarea viitorului comun”.

Episcopul Bisericii Evanghelice de Confesiune Augustana din Romania, Christoph Michael Klein, vicepresedinte al Asociatiei Ecumenice a Bisericilor din Romania, se afla, pe o perioada mai lunga, la intalnirea Federatiei Mondiale Luterane, desfasurata in Arusha, Tanzania. Miile de kilometri pana in tara nefiind un impediment in comunicare, episcopul Klein declara : “Cunosc problema si sunt alaturi e mitropolitul Nicolae. Sunt impotriva acestui «proces» care urmeaza sa aiba loc la Bucuresti, care il vizeaza pe Inalt Prea Sfintitul Nicolae. Sper din toata inima ca se va rezolva favorabil! A facut un gest ecumenic, iar cei prezenti acolo nu se pot considera eretici. In acest an 2008 nu se mai poate vorbi despre erezie, in acest context!”.

Capii bisericilor istorice ne-ortodoxe din Romania si ierarhi ai acestor biserici spun, folosind aceeasi tonalitate echilibrata, ca mitropolitul Nicolae nu poate fi judecat de “impartasanie cu ereticii”, pentru ca atat ei, cat si credinciosii pe care ii arhipastoresc, refuza sa se considere si sa fie considerati eretici. Invit acum Sfantul Sinod sa taie livra de carne, fie si din inima, insa cu grija: sa nu verse nici un strop din sangele nevinovat! Iar daca pot sa il condamne pe Inalt Prea Sfintia Sa Nicolae fara sa ii considere pe toti cei din susul paginii, si pe milioanele de credinciosi din spatele lor, eretici, va fi o maiestrie pe care suntem interesati sa o consemnam!

Ramona Băluţescu

Sursa: Timpolis.ro