Impozite peste impozite, chirii, tot felul de rate din ce în ce mai împovărătoare, scăderea vânzărilor, nevoia de a creşte preţurile, de a reduce cheltuielile şi chiar de a mai da afară din angajaţi – de asta se plâng mai toţi comercianţii din municipiul de pe Bârzava.
Cam între 7-800 de euro şi mai bine de 2.000 de euro variază chiriile spaţiilor comerciale pe care le folosesc micii comercianţi, dar preţurile pot urca mult peste, în funcţie de dimensiuni, de zonă şi de cât de mare e monopolul pe care-l are proprietarul. La care se adaugă, să zicem, undeva în jur de 200-300 de milioane de lei vechi pe lună, în medie, pentru aprovizionare, în cazul magazinelor ceva mai răsărite sumele urcând până la câteva miliarde, din care, acum, în vreme de criză, sunt perioade în care abia se recuperează ceva mai mult de 100 de milioane, restul rămânând pe stoc. Aşa că, mai toţi micii comercianţi şi-au deschis linii de credite ori au apelat la rate.
Există însă şi magazine care o duc ceva mai bine, în această categorie intrând, în primul rând, cele alimentare, pentru că, nu-i aşa?, oricât de sărac e, omul trebuie să şi mănânce, dar şi birturile… Vânzările magazinelor alimentare de dimensiuni medii ajung undeva la aproximativ 50-60 de milioane de lei vechi pe zi, ceea ce înseamnă investiţii substanţiale în aprovizionare.
Aprovizionarea a devenit, însă, riscantă pentru mai toată lumea.
Fiind vară, reşiţenii au cam plecat pe alte meleaguri, iar magazinele nu mai vând ca în alte perioade. Ce se vinde în afară de mâncare şi băutură? Mai nimic, dar comercianţii sunt nevoiţi să facă mici încercări ale pieţei. „Se mai vând mărunţişuri, dar la capitolul cosmetice sau haine, niciodată nu poţi şti ce se vinde, ne spune administratorul unui mic magazin. Aduci câteva haine de un fel, care crezi că se vând, şi care nu trec niciodată, şi aduci mai puţin din ceva ce crezi că nu se vinde, şi se vinde foarte bine. Sau sunt cazuri când am adus anumite produse care nu s-au vândut atunci, dar a fost o adevărată nebunie în anul următor, când treceau imediat. La alte categorii de mărfuri îţi cam dai seama ce trece şi ce nu, dar la haine e dificil, pentru că gusturile, moda se schimbă“…
Deocamdată, micii comercianţi nu întrezăresc soluţii la problemele pe care le au şi nu ştiu cât vor mai rezista în condiţiile actuale, însă speră la o schimbare a situaţiei. „Să dea Dumnezeu să mai vină şi străini în oraşul ăsta, că ai noştri tot au plecat“…
Antoniu Mocanu