Caraş-Severin, Romania

Un nou comandament ISPA a fost găzduit miercuri de sala de şedinţe a Primăriei Reşiţa, pentru a pune pe tapet problemele de actualitate din derularea programului. În acest cadru, Mihai Stepanescu, primarul municipiului, a scos la iveală faptul că tergiversările, lucrările făcute de mântuială, drumurile nerefăcute sau făcute prost, astfel încât se distrug foarte repede din cauza gradului mic de compactare, au fost provocate de „tot felul de firme de colibă, cu doi muncitori şi cu un utilaj închiriat“ care dau termen de şase luni pentru finalizarea unei străzi.

„Să nu se mai dea astfel de termene şi să se aplice amenzi zilnice, la maximum“, a mai spus edilul, care a precizat faptul că, până acum, societăţilor vinovate li s-au aplicat doar avertismente.

La întrunire au participat subprefectul Martin Motolan, reprezentanţi ai AquaCaraş, ai Hidroconstrucţia, subcontractanţii acesteia, dar şi reprezentanţii altor societăţi implicate, ai Inspectoratului de Stat în Construcţii, ai Drumurilor Naţionale, şi ai diferitelor servicii şi direcţii din cadrul primăriei. Trebuie spus că, potrivit primarului, Reşiţa este singurul oraş care organizează comandamente ISPA, şi chiar mai mult, ele se derulează în fiecare săptămână.

Trebuie spus că, potrivit primarului, Reşiţa este singurul oraş care organizează comandamente ISPA, şi chiar mai mult, ele se derulează în fiecare săptămână. Teoretic, şi executanţii au o scuză pentru că proiectul, în valoare de 18 milioane de euro, avea ca termen de finalizare 21 de luni, care s-a dovedit a fi însă foarte scurt. Şi asta din cauza particularităţilor municipiului.

Spre exemplu, pe Str. Văliugului, se sapă numai în stâncă, până la o adâncime de şapte metri. Pe de altă parte, chiar executarea lucrărilor le produce disconfort şi nemulţumire cetăţenilor. Străzile nu mai sunt circulabile, gropile nu se mai termină, vara e plin de praf etc. Aşa cum spuneau executanţii, nu există stradă la care lucrările să nu fi ridicat probleme de natură tehnică.

De fapt, de anul trecut, au rămas lucrările de refacere a carosabilului la intersecţia străzilor Pictor Andreescu şi Petru Maior, de pe Calea Caransebeşului, de pe străzile Scoruşului, Primăverii, Cireşului, Văliugului, Zimbrului, Feroviarului, Soarelui, Prislop, şi Berzei, şi din zona Kaufland.

La care se adaugă o serie de alte probleme care au apărut anul acesta, legate de nemulţumirile oamenilor şi de nepăsarea executanţilor. Foarte multe străzi din pământ arată ca după război, îngreunând circulaţia, iar în cazul Str. Başovăţ, după ce a fost montată conducta de alimentare cu apă şi s-a refăcut strada, este necesară… spargerea carosabilului, scoaterea conductei de apă, montarea celei de canalizare, apoi a celei de apă şi, din nou, refacerea străzii. Printre altele, mai sunt în vizor anul acesta refacerea carosabilului de pe Str. Banaduct, George Coşbuc, Aleea Galaţi, Bd Muncii, înlăturarea denivelărilor de pe Str. Pandurilor, până la intersecţia cu Str. Lucian Blaga, continuarea refacerii carosabilului pe Calea Timişoarei şi demararea lucrărilor pentru subtraversare cu canalul menajer în zona Triaj (străzile Ciprian Porumbescu şi Iosif Velceanu).

Începerea lucrărilor pe străzile Semenic, Alexandru Vlahuţă, Vânătorilor, Ciocârliei şi Avram Iancu – unde, potrivit autorităţilor, au fost probleme cu oamenii din zonă – este condiţionată de acceptul locuitorilor. Mai ciudată este situaţia pe anumite străzi unde se fură materialele, sau, mai rău, s-a ajuns ca muncitorii să fie păziţi, pe Str. Călăraşi, ca să nu fie bătuţi…

Antoniu Mocanu
[email protected]