Caraş-Severin, Romania

În sfârşit, după o decădere de două decenii – şi după eşecuri repetate în a privatiza ce s-a distrus ani de zile pentru a devaliza şi a vinde mai apoi pe nimic unor investitori puşi pe umflat propriile buzunare – iată că şi municipiul de pe Bârzava are parte de o reuşită în materie economică. Şi nu la consum, ci la producţie.

Vineri, 12 februarie, în Hala Albastră de pe platforma Mociur, aparţinând societăţii VeloCity, din cadrul grupului UCM, a fost asamblată cea de-a o sută mia bicicletă. Şi, chiar dacă scepticii s-ar abţine de la a prevesti un viitor prea strălucit, se pare că se înşeală. Sau cel puţin aşa ne-a asigurat Marius Mihăilă, directorul companiei.

Ridicată într-unul dintre cele mai evitate şi mai rău-famate cartiere reşiţene, fabrica de biciclete purtând marca Reşiţei ar putea însemna viitorul producţiei din municipiu. Chiar dacă încă este la început de drum, având o cifră de afaceri de 2,2 milioane de euro, societatea are în plan să ajungă „Number one“ în producţia europeană de biciclete, mai ales că are un contract cu o serioasă companie franceză, care este lider european în vânzarea de articole sportive, având o cifră de afaceri care se situează undeva în jurul a 2,2 miliarde de euro.

Chiar dacă în momentul de faţă producţia la Reşiţa se rezumă doar la asamblarea de biciclete cu componente produse de alte companii, unele dintre ele tot din cadrul grupului UCM, VeloCity intenţionează să schimbe direcţia. Mai exact, are de gând să producă şi componente pentru biciclete. Potrivit lui Marius Mihăilă, se vor deschide mai multe secţii noi, printre care de jenţi şi tuburi – anul acesta, care va avea o linie de producţie automatizată. Întrucât planurile societăţii nu se opresc aici, va fi nevoie de noi spaţii de producţie, urmând ca, până în 2013, să fie construită şi o secţie de vopsitorie.

Chiar dacă a avut un început oarecum timid, în noiembrie 2008, producţia de biciclete a crescut treptat, ajungând vara trecută la 100 de biciclete pe zi, iar astăzi la 800 pe zi. Cu doar 155 de angajaţi – cu un salariu mediu de 1.200 de lei, potrivit conducerii, doar o parte dintre ei lucrând în două schimburi.

nul acesta se speră ca numărul de biciclete să depăşească 250.000, iar anul viitor 400.000, într-o creştere continuă până în 2013, până la 600.000 de unităţi anual. Astfel încât VeloCity să ajungă lider european, acum fiind devansată de companii din Italia şi Portugalia, care produc serii mai mari pentru acelaşi client.

Dar, dacă au nevoie de spaţiu şi de rezultate în creştere, societatea reşiţeană are nevoie şi de oameni. Potrivit directorului acesteia, până la sfârşitul acestui an, VeloCity va număra 200 de angajaţi, urmând ca până în 2013 această cifră să ajungă la 350.

Vineri, cu prilejul producerii celei de-a o sută mia bicicletă la Reşiţa, cei mai buni angajaţi au fost răsplătiţi cu câte o bicicletă. Printre ei s-au numărat doi salariaţi care au avut cele mai multe ore suplimentare, doi cu cea mai mare vechime, trei cu cea mai bună prezenţă (răspunzând întotdeauna solicitărilor companiei), dar şi cel mai popular printre ei, la propunerea colegilor.

Antoniu Mocanu
[email protected]