Caraş-Severin, Romania

Acesta a fost întotdeauna un prilej de emoţii dar şi de supărare în cazul nepromovării. Tinerii absolvenţi de liceu, pregătiţi sau nu, aşteptau cu nelinişte pe holurile şcolii pentru a-şi susţine în faţa unei comisii, cunoştinţele dobândite în decursul celor patru ani de studiu.

Deşi, din acest punct de vedere, situaţia nu s-a schimbat prea mult, tinerii încă trăind aceleaşi sentimente de îngrijorare, anul 2010 aduce modificări în metodologia acestei etape din viaţa oricărui liceean.

Dacă în anii trecuţi Bacul era programat în vară, după terminarea studiilor, din acest an elevii au parte de emoţiile examenelor mult mai devreme decât predecesorii lor. Astfel, tinerii, mulţumiţi sau nu de schimbări au intrat de ieri, 15 februarie a.c., în confruntarea cu proba orală la limba română redenumită ca probă de evaluare a competenţelor lingvistice şi de comunicare orală în limba română.

De anul acesta, frica de comisie este doar o amintire neplăcută, deoarece elevii îşi susţin cunoştinţele în faţa a doi profesori examinatori. Unul de la clasă, şi unul din unitatea de învăţământ unde are loc examenul. Această schimbare este văzută cu ochi buni atât de directori cât şi de profesori, care consideră că prin această metodă se pune accent mai ales pe modul de gândire şi comunicare al elevului.

Totuşi, cei mai bucuroşi sunt elevii. Aceştia consideră că „e mai bine, că nu avem aşa mari emoţii. Sunt profesori pe care-i cunoaştem deja“, după cum ne-a declarat şi Cristina Bonoanta, elevă a Liceului Teoretic „Traian Vuia“. Alături de colegii lor din judeţ, şi liceenii reşiţeni au intrat de ieri, 15 februarie, în febra examenului de Bacalaureat. Deşi aşteptau cu emoţii în faţa sălii de examinare, aceştia s-au considerat norocoşi într-un fel, prin faptul că vor susţine probele de evaluare a competenţelor lingvistice cu profesorii de la clasă. Conform directorului Liceului de Artă „Sabin Păuţa“ din Reşiţa, Nicolae Ungar, susţinând examenul cu profesorul cu care au studiat timp de patru ani elevii pot fi evaluaţi mai bine, trecându-se peste emoţiile specifice unui examen.

Totuşi, se pune întrebarea dacă un profesor care a pregătit un elev atâta timp poate să fie imparţial şi să-l noteze după nivelul de pregătire. De această schimbare elevii se declară mulţumiţi.

„E mai bine, că nu avem aşa mari emoţii. Sunt profesori pe care-i cunoaştem deja şi probele nu sunt aşa aglomerate având astfel timp să ne pregătim mai bine“, ne-a mărturisit Cristina Bonoanta, elevă a Liceului Teoretic „Traian Vuia“. Faptul că de anul acesta la probele orale nu se mai primesc note, profesorii examinatori stabilind nivelul de competenţă al elevului prin calificative precum utilizator mediu, avansat sau experimentat, a produs reacţii contradictorii în rândul tinerilor.

Deşi majoritatea nu consideră că această nouă metodă de evaluare le-ar putea provoca neplăceri, părerea elevului Victor Hosu de la Liceul de Artă „Sabin Păuţa“ coincide cu a mai multor candidaţi la examenul de Bac din acest an. Acesta declară că „noul sistem mi se pare o mare porcărie. Era mult mai bine înainte, deoarece acum se dau probele orale în timpul şcolii şi primeşti doar nişte calificative“.

Totuşi, în privinţa subiectelor, tinerii s-au arătat mulţumiţi. Pentru proba orală la limba română, acestea cuprind texte literare şi nonliterare la prima vedere ce ar putea fi rezolvate în maximum 10-15 minute. „A fost uşor. Am avut emoţii şi din cauza asta m-am încurcat la text când am citit, dar a fost bine“, ne-a declarat eleva Mioara Cega de la Liceul „Traian Vuia“ din municipiu, după susţinerea examenului.

De structura subiectelor s-a arătat mulţumită şi Gabriela Bulboacă, elevă la Liceul de Artă, care a declarat că acestea au fost „foarte uşoare şi au conţinut întrebări despre un text dat la prima vedere“. Proba de evaluare a competenţelor lingvistice se desfăşoară până miercuri, 17 februarie, iar elevii care nu se prezintă la probele orale au voie să participe la cele scrise, însă nu pot promova examenul de Bacalaureat în această sesiune.

Lavinia Predescu