Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – În cadrul ședinței de bilanț de la Transport Urban Reșița, Laurențiu Stanciu, director TUR, împreună cu primarul municipiului Reșița, Ioan Popa, au vorbit despre planurile de dezvoltare a unui sistem de transport metropolitan integrat, prin înființarea unei Asociații de Dezvoltare Intercomunitară (ADI), care să conecteze Reșița cu localitățile din jur și, pe termen lung, cu întreg județul Caraș-Severin!

Transport Urban Reșița își propune să devină operatorul unei rețele electrice integrate. „Vrem ca oamenii să poată veni din Văliug sau Lupac cu autobuzul, să ajungă în stația intermodală, să continue cu tramvaiul către școli, supermarketuri sau alte destinații din oraș.“, a explicat Laurențiu Stanciu. Stația intermodală din Muncitoresc ar urma astfel să devină un nod important de legătură cu transportul interurban, oferind călătorilor condiții moderne și informații centralizate privind deplasările, atât în interiorul municipiului, cât și spre alte localități.

Edilul a explicat că viitorul serviciu de transport metropolitan nu va viza doar zona montană, ci va include o rețea mult mai amplă. „Nu discutăm doar de Văliug, Gărâna, Brebu Nou și Semenic. Discutăm despre Carașova, Lupac, Bocșa, Târnova și alte localități. În momentul în care vom face această rețelistică, vom crea și abonamente extinse, astfel încât un locuitor din Carașova, de exemplu, să poată avea un abonament lunar care să includă atât transportul spre Reșița, cât și transportul în interiorul orașului.“, a declarat Ioan Popa.

Primarul a subliniat că acest sistem va mări semnificativ baza de utilizatori ai transportului public, printr-o abordare integrată și predictibilă. Pentru fundamentarea proiectului, administrația locală colaborează cu specialiști în transport interoperațional. „Avem un expert din Cluj, specializat exact pe acest tip de transport, care ne ajută să cuantificăm corect sistemul. Practic, mărim bazinul din care se alimentează transportul public.“, a precizat edilul. Ioan Popa a arătat că, odată lansat, ADI-ul ar putea atrage noi parteneri. „Sunt convins că, după ce va demara, vom identifica și alți parteneri: Oravița, Caransebeș, Oțelu Roșu, poate chiar Moldova Nouă sau Bozovici. Ideea este să mergem cu această pânză de păianjen și să acoperim, în timp, tot județul.“, a adăugat primarul Reșiței.

Edilul a explicat că acest model de organizare a transportului public este unul utilizat pe scară largă în Europa. Ca exemplu, a menționat Țara Bascilor, unde transportul regional, județean și urban este gestionat de un operator comun, susținut de mai multe entități administrative. „În momentul în care ai o astfel de rețea serioasă, oamenii pot reduce semnificativ utilizarea mașinilor personale, inclusiv în interiorul unui județ.“, a subliniat Popa. Potrivit acestuia, cheia succesului este predictibilitatea. „Poți convinge un om din Carașova să folosească transportul public dacă îi spui că, din oră în oră, are un mijloc de transport. Nu poți face asta dacă are doar trei curse pe zi. O cadență rezonabilă înseamnă funcționalitate reală.“, a explicat edilul.

Ioan Popa a anunțat că proiectul va fi unul cu bătaie lungă, însă debutul este programat pentru anul 2026. „Odată cu sosirea celor 14 autobuze electrice, în mai–iunie, vrem să începem operarea acestui transport metropolitan. Am demarat deja actele pentru înființarea ADI-ului și vom bugeta un studiu de trafic care să demonstreze fiabilitatea, calitatea și frecvențele necesare.“, a declarat primarul.

În primă fază, proiectul va fi testat ca pilot pe traseele Reșița–Văliug–Gărâna–Semenic, urmând ca, pe măsură ce sistemul se consolidează și flota se extinde, să fie incluse și alte localități din zona metropolitană. „Toți primarii cu care am discutat până acum au fost de acord și sunt dispuși să intre în această asociație.“, a mai precizat Ioan Popa.

JCS-Denis Dutca

Adaugă comentariu