CARAȘ-SEVERIN – Din loturile deja celebrei conducte de transport gaze naturale Prunișor – Orșova – Băile Herculane – Jupa, două au fost evaluate, celelalte două anulate!
În momentul de față, din cele patru loturi ale viitoarei conducte de gaz se află în faza evaluării financiare doar ofertele pentru loturile 1 și 4, în timp ce pentru loturile 2 și 3 „toate ofertele, cererile de participare sau proiectele au fost retrase sau au fost considerate inadmisibile“, potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice.
Prin urmare, lucrările din extravilanul și intravilanul mai multor localități din Mehedinți și Caraș-Severin (Topleț, Mehadia, Cornea, Domașnea) vor mai avea de așteptat până la finele procedurilor unei noi licitații care urmează a fi anunțată. Cele aferente loturilor rămase în evaluare au, teoretic cel puțin, șanse de a fi atribuite în actuala procedură, lansată în 21 mai. Dacă Lotul 1 este amplasat în totalitate în Mehedinți, în cazul Lotului 4, e vorba despre segmentul de conductă ce traversează teritoriul administrat de UAT Caransebeș, Domașnea, Teregova, Armeniș, Slatina Timiș, Bucoșnița, Buchin, Turnu Ruieni și Obreja.
Ultima veste bună legată de acest proiect datează la de începutul lunii septembrie, când prin HG 1.102, Guvernul i-a alocat suma de 229,1 mil. lei, circa jumătate din cele 489,3 mil lei la cât au fost evaluate lucrările. Veștile anterioare s-au dovedit a fi doar optimiste ținând cont că, în 2020, anul lansării acestui proiect de „importanţă naţională în domeniul gazelor naturale“, se estima că în 2024 gazoductul finalizat va asigura alimentarea cu gaze naturale a tuturor localităţilor de pe traseu, respectiv a circa 12.000 consumatori casnici, 136 instituţii publice (şcoli, primării, dispensare, cămine culturale, cabinete medicale, etc.) şi aproximativ 230 de agenţi economici doar din judeţul nostru.
Altfel spus, dacă s-ar fi aliniat proiecția cu execuția, precum astrele cu horoscopul, în acest moment gazoductul Prunişor – Orşova – Băile Herculane – Jupa, lung de 180 km, cu diametrul DN400 și cu o capacitate de transport de 394 milioane mc/an ar fi trebuit să fie gata.
JCS-Walter Fleck