Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Chiar și ei! Circul din Consiliul Județean, care marchează războiul absurd dus de opoziție împotriva oricăror tentative de a pune lucrurile în mișcare, a culminat cu blocarea trecerilor cu bacul la frontieră!

După toate manevrele politice de la județ, bacul riscă să fie tras la mal, la început de august. Chiar dacă nimeni n-a spus până acum, activitatea bacului nu este deloc profitabilă – existând perioade în care plătesc treceri doar câte 2 turiști –, fiind pe minus și, evident, finanțată de județ. Pentru ca lucrurile să fie puse pe roate fără prea mari cheltuieli, conducerea județului și-a dorit înființarea unei firme care, pe bani mai puțini decât altele, să facă diverse lucrări și, din banii obținuți, să poată susține și bacul. Doar că de luni bune inițiativa este blocată de opoziție, deși se știe că la început de august bacul nu va mai putea funcționa.

În ultima ședință, liderul opoziției, consilierul Ioan Crina, a dorit limitarea obiectului de activitate al firmei doar la ce ține de bac, amendamentul în acest sens primind girul opoziției sprijinite de cele 3 iude ale PSD (Bașag, Miloș, Ene). Când a venit însă vorba de trimiterea a 3 reprezentanți în Adunarea Generală a Asociaților și de numirea unui administrator, opoziția a dat din colț în colț. Abia s-a reușit numirea unui reprezentant în AGA, în persoana lui Ioan Crina, care s-a autopropus, votul ajungând la blocaj din cauza lipsei unui administrator. Crina i-a cerut președintelui Romeo Dunca să pună administratorul pe care-l avea pregătit. Șeful județului i-a explicat, însă, că el a gândit o societate comercială profitabilă, pentru care a pregătit un administrator, iar manevrele PSD au schimbat lucrurile la 180 de grade. Dunca spunea că „eu nu pot gestiona doar pierzând“, „eu nu gestionez un mort“, lăsând opoziția să-și asume afacerea pe care a inițiat-o.

„După a treia încercare, bacul a rămas nerezolvat, concluzionează Dunca. Sincer vă spun, m-aș fi bucurat să preia inițiativa – nu numai inițiativa, ci și ducerea la îndeplinirea – PSD-ul, așa cum au spus, că ei au o soluție au bună. Așa de bună e că au fugit și ei de ea. Asta e o realitate! O să venim la ședința viitoare și vom veni din nou cu propunerea noastră care este, din punctul meu de vedere, astăzi, singura viabilă, în condițiile pe care le avem: bac nerentabil timp de 3 ani, am văzut astăzi. Sigur, sperăm să devină o afacere profitabilă, dar pentru asta trebuie să mai ne perfecționăm. La ceea ce a fost până azi a fost nerentabil. Jocul de glezne, ați văzut, soluțiile cu care a venit PSD-ul, așa de bune au fost că au fugit și dânșii de ele. Admir curajul dlui Crina care, fiind foarte abil, a știut că el se poate propune, că n-or să se propună ceilalți, și se propune degeaba. Rămâne să vedem. Deci, din păcate, dacă am face o ședință extraordinară, rapid, cu tema asta, peste 3-4 zile, poate că am mai avea șanse ca bacul să funcționeze încă în luna septembrie. Dacă nu, dacă o amânăm pe 15 august, deja bacul va fi tras pe dreapta, personalul va pleca, asta era important. Având o societate comercială, puteam automat să preluăm personalul!“

Oficialul a precizat că nu va renunța la proiectul inițial, care cuprinde atât activitatea bacului, cât și celelalte: „Propunerea va fi exact aceeași pe care am făcut-o acum și care ar fi trecut dacă nu s-ar fi opus grupul PSD, nu zic nimic de PMP. Sperăm că nu se vor opune și data viitoare. Temerea lor este ca nu cumva această societate să poată face și anumite lucrări, toaletări și deszăpeziri, pentru că ar fi firma de casă a președintelui Dunca. Eu le-am lansat propunerea să numească ei directorul general, să numească ei AGA, să-și pună ei oamenii lor, dar s-o lase așa. Pentru că nu poți la nesfârșit să subvenționezi un serviciu în varianta în care nu ai bani. Pentru că, normal, dacă ai bani, nu e problemă, dar noi avem un buget foarte restrâns. Județul e sărac, ce am putut să toaletăm cu 500.000 de lei pe care le-am avut anul acesta din cele 10 milioane pe care le-am primit? A devenit important să facem câteva reparații, să turnăm niște covoare asfaltice. Și atunci sigur că în această situație de austeritate căutăm cele mai bune soluții. Și atunci am dat un exemplu concret, această societate comercială care, iată, poate să intervină imediat pentru lucrări mărunte. Sigur, nu trebuie să aibă 100 de oameni, să meargă în tot județul, pentru că asta este o cu totul altă structură. 7, 8, 10 oameni care să poată să lucreze vara pe un utilaj la toaletare și iarna să facă un anumit segment de deszăpezire, de exemplu aici în vecinătatea orașului Reșița, care consumă foarte multe resurse. Și am dat exemplul contractului care tocmai s-a încheiat în acest an, pe care DDJ-ul l-a avut încă moștenit din trecut cu firma dlui Rof, unde pentru Reșița-Grădinari, pe o distanță de câteva zeci de kilometri, am plătit undeva la 800.000-900.000 de lei fără TVA, pe an, doar pe deszăpezire. Eu vă întreb pe dvs: ce iarnă am avut noi de la Reșița la Grădinari ca să justifice 200.000 de euro? Și atunci am zis că dacă această societate poate să ia acest contract, direct, nu pe 900.000, poate pe 600.000 sau pe 500.000 de lei, și cu câteva utilaje pe care oricum le putem procura foarte repede, am putea să facem acest serviciu. Și din banii respectivi ar rămâne să subvenționăm și activitatea bacului. Asta este gândirea. Am venit și am spus: dle, am înțeles, nu o facem, nu o multiplicăm la tot județul, o limităm la 20 de persoane, din care 10 sunt cele aferente funcționării bacului. Nu se dorește pentru că dacă s-ar începe așa ceva s-ar vedea imediat care este diferența la preț între ce prestăm noi și ce prestează alții. E simplu: nu se dorește!“

Punct de trecere a frontierei

Romeo Dunca a precizat că acolo este punct de frontieră, fapt pentru care „trebuie să facem aceste treceri. Sigur, nu mai suntem limitați de numărul de treceri. Dar asta trebuie managerul societății respective, care ar fi putut să valorifice mai bine potențialul, să găsească alte activități care ar putea să aducă un pic niște bani în plus. Dar acesta este înainte de toate un serviciu public care trebuie, într-un fel sau altul, acoperit cu bani. Dintr-o parte sau din alta. Varianta pe care eu am propus-o era ca, dintr-o sumă mai mică, să facem și una, și alta. Nu s-a dorit, asta este, noi nu ne jucăm.“

Și la fel cum nu merge făcut pentru bac un serviciu public, pentru că salarizarea căpitanului nu ar fi una atractivă, obiectivul nu poate fi cedat nici Primăriei Moldova Nouă, care și l-ar dori. „Va avea aceleași probleme, avertizează Dunca. Primăria Moldova Nouă este mai săracă decât Consiliul Județean. Și Primăria Moldova Nouă când va trebui să-și plătească bacul sau cheltuielile, gândiți-vă că un căpitan de vas, ei sunt foarte puțini, și au niște salarii foarte mari. Păi dacă îl faci serviciu public sau angajezi la primărie ești limitat la grila de salarii. Nu poți să dai căpitanului mai mult decât are primarul. Și atunci, dacă e salariul mic, chiar dacă poți să cauți personal, nu vine nimeni. Atunci, varianta cu societatea comercială, practic ea-și gestiona și politica de salarii, și obiectul de activitate, și găsea variante. Asta a fost, să rezolvăm pe sărăcie. Că dacă eram județul Brașov, nu cred că se uita nimeni sau ne băteam noi capul. Plăteam cât costă și suportam acest serviciu!“

JCS-A.M.