CARAȘ-SEVERIN – Situația de necrezut, alături de prezența la lucru a unui polițist, lipsa de respect cu care este tratat sau faptul că soțul vrea să plece de acasă – sunt doar câteva din năzbâtiile reclamate la 112, care au fost amendate pe măsură!
Copilăreasca joacă de-a telefoanele pare să fi rămas în mintea unora dintre cărășeni, care prin joaca de-a 112 riscă să împiedice serviciile vitale să se ocupe de urgențele reale. Mai grav este că, cel puțin în cazul apelurilor care ajung la polițiști, mai bine de 1 din 3 nu se confirmă.
Dar cum stau statisticile în privința Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență – 112 în Caraș-Severin? Potrivit Poliției județului, în primele șase luni ale anului, au fost efectuate 6.775 de sesizări sau solicitări către inspectorat, cu 0,3% mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut: „Dintre acestea, cele mai multe, respectiv 4.127 de apeluri, au fost efectuate din mediul urban, iar din mediul rural, inclusiv din trafic, au fost efectuate peste 2.500 de apeluri 112. De asemenea, se constată că cele mai multe apeluri pe zi din săptămână au fost efectuate sâmbăta, 41 de apeluri în medie, spre deosebire de 2022 când cele mai multe apeluri pe zi din săptămână au fost primite în zilele de vineri. În ceea ce privește intervalul orar, cele mai multe apeluri 112 au fost înregistrate vinerea și duminica, între orele 19.00-20.00, iar ora în care au fost primite cele mai multe apeluri de la persoane aflate în trafic este 13.00-14.00.“
Dar ce sesizează cărășenii la 112? Majoritare sunt accidentele și celelalte evenimente rutiere, agresiuni, furturi și violență domestică, aceste genuri de sesizări reprezentând 56,4% din totalul apelurilor la 112. Din păcate, însă, „în această perioadă a crescut numărul apelurilor care nu se confirmă, cu aproximativ 12%, fiind primite 2.651 astfel de apeluri“, pe linie de Poliție, adică mai bine de 1 din 3.
„De precizat este faptul că numărul apelurilor care nu se confirmă reprezintă peste 39% din totalul apelurilor primite prin SNUAU 112, iar polițiștii au aplicat 2.316 sancțiuni contravenționale conform OUG 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență. De asemenea, a crescut cu peste 9% (630 de apeluri) numărul apelurilor efectuate de persoane anonime, 6,2% din totalul apelurilor fiind anonime, iar 210 apeluri (3,1%) au fost apeluri non-urgente. Au fost primite și 22 de apeluri abuzive, în urma cărora au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare totală de 43.000 de lei.“, informează Inspectoratul de Poliție Județean Caraș-Severin, care a dat și câteva exemple de apeluri nejustificate la 112.
În 15 iunie, un bocșean și un orăvițean au sunat la 112 pentru a reclama, primul, că un polițist… lucrează, iar cel de-al doilea – pentru că nu este respectat, fără să spună de cine anume, după care a închis telefonul. Ambii au fost identificați și sancționați contravențional.
Tot în iunie, din disperare, o femeie a apelat la 112 pentru ca Poliția să-i împiedice soțul să plece de acasă. Femeia n-a fost arsă cu vreo amendă, fiind în schimb consiliată de polițiști.
În alt caz, doi bărbați din Sichevița au anunțat, prin 112, că sunt apelați în fiecare noapte de către fix 112. Ambii au fost potoliți cu sancțiuni contravenționale.
„Legislația din România prevede că alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție se pedepsește cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei sau prestarea de la 200 de ore la 400 de ore de activități în folosul comunității. De asemenea, apelarea abuzivă a numărului unic de urgențe poate fi sancționată cu amendă între 1.000 și 2.000 de lei sau cu până la 200 de ore de muncă în folosul comunității. Reamintim că apelarea nejustificată a numărului 112 poate costa viața unei persoane aflate în pericol. În timp ce operatorul se ocupă de un apel non-urgent, pe linie poate aștepta o persoană care are într-adevăr nevoie de ajutor!“, a încheiat IPJ Caraș-Severin.
JCS-A.M.