REŞIŢA – Un îndemn adresat iniţial absolvenţilor UBB, ce poate fi scos din context pentru a fi generalizat!
Luând cuvântul, recent, la Ceremonia de absolvire a studiilor universitare de licenţă, promoţia 2023, primarul Ioan Popa i-a avertizat pe absolvenţi că, dacă vor dori să ajungă şi să se menţină la un anumit nivel al cunoaşterii, vor trebui să „citească şi să înveţe toată viaţa, până la sfârşitul ei“! „Am citit 20 de ani cărţi despre macaroane. Acum citesc despre urbanism, despre poziţionarea conductelor de apă, despre semaforizarea inteligentă, despre ce înseamnă spaţii verzi.“, s-a adresat el celor prezenţi, ilustrând cu propria experienţă conceptul perfecţionarii continue, în acord cu provocările profesionale de la un moment sau altul. „Sunt de-o parte oameni care citesc, care sunt educaţi, fac şcoală şi se perfecţionează tot timpul, iar de alta oameni care nu mai vor să facă nimic. Sunt tot mai mulţi cei care scriu «miau» ca pisica pentru că nu ştiu să folosească o cratimă!“, a continuat el.
Faptul că i-a îndemnat pe absolvenţi să citească şi să înveţe, incluzând macaroanele în discurs, i-a amuzat pe unii şi i-a iritat pe alţii, care s-au şi exprimat liber, prompt şi corespunzător convingerilor, pe reţelele de socializare. În opinia lui Popa, „dezbaterile“ din social-media tind să ia tot mai mult următoarea formă: „Când măgarul rage, privighetorile tac.“
Înaintea primarului, chiar dacă nu s-a exprimat în aceşti termeni, rectorul UBB Cluj, Daniel David, a transmis auditoriului – atât celui fizic, cât şi celui online – puncte de vedere asemănătoare. Detaliind ce însemnă democraţia în viziunea UBB, David s-a oprit la libertatea de exprimare, prin extensie la presa liberă, al cărei element fundamental ar trebui să fie adevărul: „Fake-news aruncă în aer ceea ce numeam noi încredere şi bun simţ. Noi eram obişnuiţi să întemeiem adevărul pe o anumită formulă ştiinţifică. Astăzi adevărul se întemeiează prin vocea celui care strigă cel mai tare, prin vocea celor mai mulţi!“
Practic, oamenii nu mai au răbdare să caute adevărul, nu mai fac diferenţa între a avea o întrebare când nu ştiu ceva şi a avea o opinie mai mult sau mai puţin informată; între a avea credinţă şi a avea cunoaştere, exprimându-se despre orice ca unici deţinători ai adevărului. Deşi li s-a adresat absolvenţilor, îndemnul rectorului UBB poate fi redirecţionat către oricine se identifică a fi, sau aspiră să devină, un „bun specialist şi bun cetăţean“: „Trebuie să ştie să facă acele diferenţe. Să ştie când să pună întrebări, când să tacă, să ştie când să aibă opinii şi când duce cunoaşterea în faţa celorlalţi!“
Evident, presupunând că obişnuieşte să şi citească.
JCS-Walter Fleck