Caraş-Severin, Romania

CARAŞ-SEVERIN – Invitaţia se referă la execuţia unei lucrări lungi de 180 kilometri şi nu la arderea gazului în avans. Pentru a doua oară în decurs de trei luni, Transgaz a scos la licitaţie contractul pentru construcţia conductei cu o capacitate de transport de 394 milioane mc de gaze naturale pe an!

Spre deosebire de alte licitaţii, la aceasta preţul oferit nu a scăzut, ci a crescut, de la 451 milioane lei în martie, la 483 milioane lei, cât reprezintă estimarea actuală. Contractul, împărţit în patru loturi, presupune atât execuţia lucrărilor propriu-zise de amplasare a conductei, cât şi a unora complementare: alimentarea cu energie electrică, protecţia catodică şi fibra optică. În condiţiile în care operatorii interesaţi pot depune oferte pentru unul sau mai multe loturi, autoritatea contractantă îşi rezervă dreptul de a atribui contracte prin combinarea sau gruparea loturilor, se arată în anunţul Transgaz. Termenul limită de depunere a ofertelor este 24 iulie, în timp ce perioada minimă pe parcursul cărei ofertantul trebui să-şi menţină oferta este 24 ianuarie 2024. Cea mai mare parte a lucrărilor urmează a fi efectuate în Caraş-Severin, de la Topleţ la Jupa, restul de circa un sfert (Lotul 1 şi, parţial, 2) aflându-se pe raza judeţului Mehedinţi.

În prezentarea fiecăruia dintre cele patru loturi ale conductei există precizarea că „Entitatea Contractantă va pune la dispoziția Executantului materiale, utilaje și echipamente“, lipsind în schimb orice referire la furnizorul panglicii ce urmează a fi tăiată la momentul inaugurării. O dată greu de estimat, la fel ca numele oficialilor în ale căror mâini se vor afla foarfecele şi, după caz, pâinea şi cuţitul. O remarcă poate maliţioasă, dar nicidecum gratuită, dacă luăm în considerare istoricul conductei.

HG 616/2020, care ridica proiectul Prunişor-Jupa la rang de importanţă naţională, a fost semnată de Ludovic Orban, premier la data respectivă. Proiectul a fost lansat în septembrie 2020, la Băile Herculane, în prezenţa acestuia, a miniştrilor Virgil Popescu (Economie), Lucian Bode (Transporturi), Marcel Vela (Interne), precum şi a directorului general Transgaz, Ion Sterian, şi a reprezentanţilor autorităţilor publice. Între momentul lansării proiectului şi cel al primei scoateri la licitaţie au trecut doi ani şi jumătate, răstimp în care doar pe reprezentanţii autorităţilor publice şi pe cel al Transgaz îi mai regăsim azi în funcţii. În ipoteza în care contractul va fi atribuit anul acesta, iar lucrările ar începe imediat, ele ar trebui să fie finalizate în 2025. Cândva, când autorităţile locale şi centrale rezultate în urma alegerilor din 2024 îşi vor fi luat deja îndatoririle în serios. Cum este prematur să speculăm asupra numelor miniştrilor care vor fi prezenţi, atunci, la Prunişor, Jupa sau, mai curând, la Băile Herculane, vom încheia cu câteva date tehnice, preluate din proiect.

Conducta, cu diametrul de 400 mm, lungimea de 160 km şi capacitatea de transport de 394 milioane mc/an va permite alimentarea cu gaze naturale a localităţilor adiacente, contribuind la dezvoltarea economică durabilă a zonei. În segmentul ce traversează judeţul nostru, e vorba despre localităţile ale căror intravilan sau extravilan e traversat de DN6, începând de la Topleţ până la Jupa, la care se adăugă Turnu Ruieni şi Obreja. Reamintim că la Jupa se află o staţie de comprimare a gazelor naturale, inaugurată în 2020, parte a proiectului BRUA, ce are ca obiectiv asigurarea accesului la noi surse de gaze, precum şi facilitarea transportului de gaz caspic către pieţele din Europa Centrală şi de Est.

JCS-Walter Fleck