REŞIŢA – A fost tema conferinţei susţinute vineri la Centrul UBB de către prof. univ. Mircea Miclea. În plină grevă a profesorilor, Reşiţa a primit vizita a doi foşti miniştri ai Educaţiei în cadrul unui eveniment moderat de Daniel Funeriu!
Mulţi consideră educaţia un serviciu public, însă Mircea Miclea o vede ca pe un proces continuu, depăşind programa şcolară. Lucru necesar pentru a face faţă unui viitor ce nu poate fi bănuit, dar şi avântului inteligenţei artificiale, în faţa căreia mulţi se întreabă de ce să mai înveţe. „Totul e la un click distanţă, iar inteligenţa artificială ştie şi va şti mai multe decât noi. Dar nu ne trebuie mai puţină învăţare, ci mai multă. Nu e suficient să ai acces la informaţie, pentru că aceasta poate fi şi divertisment ori evadare din problemele fundamentale. De aceea, adesea, informaţia e confundată cu învăţarea.”, afirmă prof. Miclea.
În acest context, trebuie să dezvoltăm atitudini care ne pot oferi şansa să facem faţă unui viitor greu de prezis. Totul porneşte de la un curriculum pe care şi-l stabileşte fiecare, adică ce competenţe vrea să dobândească împreună cu cunoştinţele şi ordinea în care le va deprinde pentru a dobândi competenţele dorite. Apoi devenim mai buni prin responsabilitate în învăţare şi reflecţia asupra practicilor noastre.
Dacă nu suntem responsabili, vom merge în 100 de direcţii din care vom culege informaţii. Apoi va trece timpul fără să învăţăm mare lucru, mai degrabă vom avea iluzia învăţării care încetineşte adevărata învăţare, făcându-ne uşor de substituit de inteligenţa artificială. De aceea, Mircea Miclea subliniază importanţa de a ne alege bine furnizorii de educaţie dintre cei foarte mulţi existenţi pe piaţă. Apoi ne stabilim metoda de învăţare, întrucât noi ştim dacă învăţăm mai bine implicându-ne într-un proiect ori memorând sau practicând un lucru. După care trebuie să ne stabilim mediile de învăţare în funcţie de grupurile de oameni care ne ajută să învăţăm.
În acest context se conturează necesitatea de a reflecta asupra a ceea ce facem zi de zi. Dacă în trecut soluţiile la probleme rezistau perioade îndelungate, astăzi se schimbă rapid tehnologia, legislaţia, gândirea oamenilor. Ne confruntăm cu modernitatea reflexivă, adică necesitatea de a reflecta chiar şi asupra soluţiilor bune, întrucât soluţiile nu mai sunt viabile pe termen lung. „Multe studii arată că corelaţia dintre anii vechime şi performanţă este pe la 0,24. În schimb corelaţia dintre reflecţia asupra propriei tale practici şi performanţă este de 0,62. Reflecţia asupra practicilor este principala cale de a ajunge foarte bun, nu faptul că practicm un lucru de multă vreme.”, afirmă Mircea Miclea citându-l pe cercetătorul american Eriksen care susţinea că „un expert este un practician reflexiv”.
Noi codăm informaţia în mintea noastră în funcţie de sursa din care o avem. Dacă o codăm în raport cu sursa, o vom utiliza greşit. Dar dacă reflectăm asupra propriilor practici, ne vom reorganiza cunoştinţele în jurul unor probleme fără a mai conta sursa informaţiei. „Aceasta este condiţionalizarea cunoaşterii, adică transformarea cunoaşterii inerte în cunoaştere activă. Dacă ai cunoştinţe pe care nu le poţi exploata le ai degeaba, căci cunoaşterea este aidoma unei resurse pe care e necesar să o ai dar trebuie să ştii să le exploatezi.”, mai afirmă Mircea Miclea despre cheiţele care ne pot face puternici în faţa inteligenţei artificiale. Conferinţa a fost prima din seria „Reşiţa inspiraţională”.
JCS-Ionel Ivaşcu