Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Echipa de la UrbanizeHub şi Primăria Reşiţa au realizat de curând un sondaj de opinie în cartierul Govândari. Ce vor reşiţenii?

Aşa cum ne-am obişnuit, UrbanizeHub, un start-up al cărui fondator este reşiţeanul Graţian Mihăilescu, caută soluţiile cele mai bune pentru regenerare și mobilitate urbană. În prezent, municipiul Reşiţa este dat exemplu la nivel naţional pentru amplul proiect de reintroducere a tramvaiului, fiind primul oraș din ţară care implementează un nou mijloc de transport ca soluție pentru mobilitatea urbană.

Recent, în parteneriat cu administraţia locală şi asociaţiile de proprietari, echipa de la UrbanizeHub a efectuat un sondaj de opinie în cartierul Govândari, pentru a afla ce vor oamenii, dar şi ce îi nemulţumeşte. Aproximativ 800 de cetăţeni au fost intervievaţi online sau faţă în faţă pe stradă, cu privire la probleme existente în acest cartier, jumătate din cei care au răspuns la acest chestionar având domiciliul în zona străzii Progresului.

Principalele probleme sesizate de respondenţii chestionaţi sunt: lipsa spațiilor verzi, a curățeniei, accesul pietonal îngreunat, lipsa spațiilor amenajate pentru copii, locurile de parcare, iluminatul precar, lipsa spaţiilor amenajate pentru activităţi culturale, sportive şi de recreere. Unii dintre cei intervievaţi au venit cu propuneri şi soluţii, de pildă, despre cum pot fi valorificate mai bine unele spaţii, atât pentru cei mici, cât şi pentru oferta HoReCa.

„Cetățenii au setat prioritățile pe care le consideră vitale pentru această zonă. Cei mai mulți au spus că nu se simt în siguranță din postura de pietoni când trec strada din cauza lipsei de vizibilitate a trecerilor cauzată de mașinile parcate prea aproape. Zona din apropierea Pieței Sud ar trebui sistematizată în special din punctul de vedere al mașinilor parcate, parcarea Cinematografului Dacia ar trebui reamenajată, părinții își doresc să-și poată lăsa copiii la școală fără să îngreuneze traficul, oamenii își doresc ca viteza să fie redusă la 30 km/h și menționează ieșirea de pe Aleea Tineretului înspre strada Progresului care este o provocare din cauza lipsei de vizibilitate. Spațiul ar trebui să fie mai curat și mai verde, clădirile comerciale au nevoie de o cosmetizare, infrastructura pietonală și pentru biciclete trebuie pusă la punct și mai este nevoie de mobilier urban de calitate. Mergând înspre Gara de Nord, oamenii spun că au nevoie de mai multă lumină pe cele două poduri pentru a spori siguranța pentru cei care se deplasează către trenuri. […] Plecând de la acest proces consultativ și ținând cont de dorințele cetățenilor, divizia de proiecte din cadrul UrbanizeHub a elaborat o propunere de amenajare a spațiului. Dezvoltarea zonele cu potențial de regenerare urbană din proximitatea activelor CFR se pliază strategiei de dezvoltare a orașului prin valorificarea terenurilor subutilizate, reamenajarea spațiilor publice reziduale, optimizarea legăturilor dintre gara centrală și principalii atractori inclusiv facilitarea conexiunilor pietonale/velo peste calea ferată. De la intersecția Bulevardul Muncii-strada Progresului până la Parcul Victoria, au fost propuse realizarea unor intervenții punctuale pentru a crea un coridor verde și sigur pentru pietoni, ce va încuraja micromobilitatea și va oferi contextul potrivit pentru ca afacerile locale să beneficieze de o arteră activă din punct de vedere comercial. Intervențiile propuse se vor focusa pe punerea în valoare a specificului urban existent și pe transformarea tramei stradale conform modelelor de bune practici și a principiilor mobilității urbane durabile (trotuare lărgite, piste de biciclete sigure, treceri de pietoni înălțate și semnalizate corespunzător etc). Al doilea spațiu este reprezentat de Aleea Ineu, în prezent un spațiu neasumat de către rezidenții blocurilor. Vegetația este neîngrijită și nu există un element identitar caracteristic zonei. Se propune reconfigurarea circulației și diversificarea vegetației existente precum și inserarea unor elemente de mobilier urban ce permite transformarea caracterului zonei din tranzit în promenadă.”, spun, printre altele, cei de la UrbanizeHub.

JCS-Nicoleta Moraru