Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – CFR a decis ca, de duminică, trenul să circule doar în weekend, însă vicepremierul Sorin Grindeanu ar putea salva situația!

După cum am mai scris, modificarea va figura în noul mers al trenurilor care intră în vigoare în 12 decembrie 2021 și e valabil un an. După noul grafic, între 12 decembrie 2021 și 31 martie 2022, trenul poate totuși să circule facultativ și în timpul săptămânii. Cursele zilnice vor fi reluate între 1 aprilie și 31 octombrie 2022, pentru ca circulația să redevină de weekend între 1 noiembrie și 10 decembrie 2022. Ulterior acestei date, va trebui să consultăm mersul trenurilor de la anu’.

În acest context, au apărut temeri că circulația zilnică nu va fi reluată, ba mai mult, ruta ar putea fi închisă definitiv. Motiv pentru care, recent, Asociația Euroland Banat (EBA) din Reșița a trimis ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, două petiții prin care cere menținerea circulației zilnice. Răspunsul e așteptat și ar putea fi dat în cadrul vizitei pe care Grindeanu o face în județ. CFR a mai avut o încercare similară în 2019. Prin eforturi susținute, atunci societatea de transport feroviar a fost „convinsă” să se răzgândească.

Teama lui Andrei Szabo, președinte EBA, este că, în lipsa circulației zilnice, linia riscă să se deterioreze din cauze naturale și umane. Concret, pe șine fie pot apărea diverse depuneri, fie pot dispărea diverse componente. Caz în care, în weekend, linia se poate dovedi impracticabilă, iar pe termen lung ruta ar putea fi închisă definitiv. „Vorbim despre o linie monument istoric clasa A, un adevărat brand regional pe care îl subestimăm și-l lăsăm să se distrugă. Dacă se va întâmpla așa, cei vinovați vor răspunde pentru asta”, declară Andrei Szabo, prezent în redacția noastră.

În 2019, EBA trimitea o petiție însoțită de 10.000 de semnături lui Lucian Bode, ministrului Transporturilor de atunci și lui Marcel Vela, pe atunci ministru de Interne. Demersului EBA s-au alăturat alte ONG-uri, primăriile din Anina și Oravița și instituții de la nivel de județ, care au trimis petiții similare către factori de decizie de la București. Deși chestiunea Semeringului nu ținea de competența ministerului condus de Vela, lobby-ul făcut de acesta a contribuit la succesul acestor demersuri.

Recent, EBA a trimis ministrului de acum al Transporturilor două petiții similare celei din 2019. Prin intermediul nostru, Andrei Szabo face apel la solidaritate. „În 2019, am reușit împreună prin coaliția ONG-urilor, implicării instituțiilor statului și mobilizării exemplare a cetățenilor. Putem reuși și acum”, încheie președintele EBA.

CFR își motivează decizia pe argumente ce țin de eficiență, cheltuieli de exploatare, pierderi etc. Însă, pe lângă valoarea de patrimoniu, linia înseamnă și legătura localităților din zonă cu orașele Anina și Oravița. Diminuarea traficului, care ar putea duce spre închiderea totală a liniei, ar însemna izolarea acestor localități și o lovitură grea aplicată turismului, de care se leagă speranțele de revitalizare a întregii zone.

JCS-Ionel Ivașcu