Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – S-au purtat discuţii pentru omologarea garniturii pe liniile municipiului de pe Bega, anul viitor. Celelalte garnituri sunt aşteptate în vara lui 2023!

Administraţia locală reşiţeană ne-a oferit joi o premieră, după lunga perioadă pandemică, deschizându-şi porţile pentru o şedinţă ordinară de consiliu local cu public, cu restricţii sanitare. Aceasta a fost urmată de o conferinţă de presă susţinută de primarul Ioan Popa, care a vorbit despre cele mai importante proiecte aprobate de consilieri.

„Patru proiecte s-au referit la tramvai, la reabilitarea, modernizare linie, cale, infrastructură tramvai, depou, staţii de redresare, a precizat Ioan Popa, primarul Reşiţei. Am avut o licitaţie, s-au prezentat doi constructori, Strabag şi Alstom, ofertele lor au fost una cu 39% şi una cu 41% peste preţul din caietul de sarcini. Am fost obligaţi să le respingem pe ambele. Am comandat proiectantului actualizare de deviz de proiect urgentă, cu noile preţuri la oţel, fier-beton, beton şi alte materiale de construcţii. A rezultat o creştere cu 34%. Cuplăm de faza 1 şi faza 2, cea de-a treia fază, care presupune şi achiziţia a 10 autobuze electrice, modernizarea Căii Timişoarei, cu apendicele spre IMR, şi realizarea Pieţei Republicii, din Muncitoresc, împreună cu o staţie intermodală de transfer tramvai-autobuz. Şi atunci valoarea proiectului va fi una mult mai mare, se apropie de 100 de milioane de euro“.

Suma impresionantă dar şi alte aspecte îi dau încredere primarului că lucrurile vor curge aproape de la sine: „Sper ca în condiţiile astea – şi cu veştile pe care le avem în ultima săptămână, că au scăzut preţurile pe bursă la oţel cu 20% – să avem ofertanţi care să demareze lucrările. Am scăzut şi termenul de execuţie de la 30 de luni la 24 de luni, pentru că suntem presaţi de timp, proiectarea şi execuţia ar trebui finalizate în 2023. Dar şi aici eu sunt optimist, pentru că pandemia şi situaţia de criză legată tocmai de aceste creşteri de preţuri la materialele de construcţii, cu siguranţă ne vor da un termen de respiro de la Uniunea Europeană, de câteva luni, astfel încât să putem să-l realizăm. Tramvaiele sunt în lucru! Primul tramvai trebuie să ajungă aici în august, anul viitor, pentru omologare, şi probabil îl vom duce la Timişoara. Am iniţiat deja discuţii în acest sens cu cei de la Timişoara, să-l putem omologa pe calea lor de rulare. Celelalte vor veni în 2023, în vară“.

Cât despre diferenţa de bani dintre proiectul iniţial şi ajustările ulterioare, situată undeva la circa 16 milioane de euro, edilul se declară „absolut convins că, în cea mai bună parte, ea va fi regularizată prin finanţare nerambursabilă. Am iniţiat discuţii deja cu BERD şi cu Banca Mondială, dar s-a dat ordonanţă de guvern săptămâna trecută, prin care Guvernul acceptă că există această problemă şi caută soluţii pentru îndestularea sumelor care sunt diferenţe. Eu sunt absolut convins că sumele vor veni ori din PNRR, ori din alte acte de finanţare, poate din POR, din Programul Operaţional Regional, şi nu vom fi puşi în situaţia să ne împrumutăm cu un credit rambursabil. Trebuie să avem răbdare, pentru că proiectele mari sunt proiecte care pun şi probleme de această manieră pe care le trăim noi acum. Trebuie să fim dinamici şi încrezători că vom reuşi să facem proiectul ăsta. E un proiect foarte important pentru comunitatea noastră“.

Iar despre oferta de împrumuturi de la Guvern, edilul a precizat: „Eu sunt adeptul împrumuturilor atunci când este cazul, însă în trezorerie au nişte sume derizorii pentru Primăria Reşiţa. Vorbim de 600-700 de mii, până într-un milion de lei. Astea sunt bune pentru comune, pentru comunităţi mici, care îşi fac un cămin cultural, un pod, o canalizare, nu discutăm la nivel de Reşiţa de aşa ceva. Însă sunt încrezător! Amintiţi-vă că bugetul alocat Reşiţei pe mobilitate urbană, iniţial în 2016, a fost de 25 de milioane de euro şi am reuşit să încheiem contracte de 100 de milioane de euro! Nu cred că vom avea probleme în viitor“.

JCS-A.M.