Caraş-Severin, Romania

CARANSEBEȘ – Mai mulți medici de medicină de urgență din Caransebeș, Reșița și Timișoara se pregătesc de câteva zile pe Aeroportul Caransebeș, în cadrul unui curs destinat personalului navigant pentru executarea zborului în zonă montană și operare a troliului de bord în zone foarte greu accesibile. Alături de aceștia, piloți care se familiarizează cu noul elicopter SMURD care va fi folosit la Caransebeș, unul de generație foarte nouă, de tip H135!

Activitatea este premergătoare operaționalizării noilor puncte de salvare montană, primul dintre acestea urmând să fie funcțional la Caransebeș, pentru întreaga zonă a Banatului, după cum ne-a declarat căpitanul comandor Ciprian Rusu, șeful Unității Speciale de Aviație din municipiu: „Piloții au fost din cadrul Detașamentului de Instruire și Perfecționare din cadrul IGAV plus salvatori și mecanici troliști necesari intervenției montane. Lucrurile au decurs normal, colegii medici sunt încântați de activitate, ceea ce mă bucură, e și risc, dar e și adrenalină. Punctul aeromedical de la Caransebeș se va subordona Detașamentului Aeromedical al IGAV, noi asigurând infrastructura și sprijinul logistic pentru acest punct aeromedical, care va deveni operațional după finalizarea tuturor pregătirilor. Ținând că elicopterul pe care-l vedeți aici este o variantă nouă, inclusiv noi, piloții, trebuie să facem un curs de pregătire pe el. Vor fi încă trei puncte de salvare montană în țară, sau salvare cu troliu, dar primul este la Caransebeș”.

Punctul aeromedical de la Caransebeș va fi coordonat de locotenent comandor Sorin Arba, pilot militar din 2010, cu 2800 de ore de zbor la activ, care spune că specificul acțiunilor va fi de salvare cu troliu, pentru că sunt destule zone unde nu se poate ajunge decât cu elicopterul. „Ne pregătim intens, fiind primul punct montan e o provocare și pentru noi, și pentru personalul medical. Ne axăm în principiu pe operațiuni de salvare cu troliul, acesta va fi specificul nostru. Aceste operațiuni implică un risc mai ridicat decât zborurile normale. E o primă etapă necesară pregătirii deschiderii acestui punct aeromedical, abia așteptăm să-l deschidem, dar e nevoie de o pregătire continuă”, a precizat cel care va conduce punctul aeromedical montan de la Caransebeș.

Pentru șeful Compartimentului de Primiri Urgențe de la Spitalul Municipal de Urgență Caransebeș, medicul specialist Marian Cotoșpan, punctul aeromedical de la aeroport și elicopterul SMURD reprezintă un mare plus pentru întreaga zonă. „De patru zile, pe aeroportul din Caransebeș are loc un curs de pregătire, al cărui obiectiv principal este salvarea din situații speciale, dificile, unde ambulanța nu poate să ajungă, dar o poate face bine salvarea aeriană, adică elicopterul. Județul Caraș-Severin este un județ foarte mare, care duce lipsă de ambulanțe, de medici, elicopterul este fără doar și poate binevenit, mai ales că nu va face doar salvări montane, ci și intervenții primare și secundare, adică va ajunge, spre exemplu, foarte repede la un accident cu multiple victime. Clar, elicopterul va fi un plus, mai ales că suntem înconjurați de munți”, a declarat Cotoșpan.

În ceea ce privește pregătirea pe care o fac medicii, Cotoșpan a adăugat că, deși de pe margine, poate părea ușor, nu este cazul. „Lucrurile par foarte simple de pe margine, coboară un cârlig, te armezi și te ridici cu targa, nu e așa, lucrurile sunt mult mai complicate, mai ales pentru noi, medicii, care nu am avut pregătire în domeniu. Noi suntem nivelul 1, ne acomodăm cu echipamentul, cu elicopterul, urmând ca la cursurile următoare, cei care își doresc cu adevărat să facă troliere să se perfecționeze. Suntem trei medici specialiști de la Spitalul Municipal de Urgență Caransebeș, patru medici specialiști de la Spitalul Județean Timișoara, doi de la Spitalul Municipal de Urgență Timișoara și unul de la Spitalul Județean de Urgență Reșița”, a mai spus șeful CPU de la spitalul din Caransebeș.

În configuraţia maximă, elicopterul de tip H135 poate să transporte şase pasageri plus echipajul, deci opt persoane la bord. În schimb, în configuraţia SMURD sunt două locuri în faţă, pentru pilot și copilot, şi încă două în spate pentru un medic şi un asistent, plus targa pe care se aşează victima sau pacientul.

JCS-R.M.