Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Comunitatea marginalizată, lipsită de drumuri asfaltate, cu canalizare pe stradă, izolată iarna, va avea parte de transport în comun.

Încă din 2019, municipalitatea reşiţeană îşi prezenta planurile de modernizare a străzilor care urcă din Muncitoresc spre Dealul Crucii (Feroviarului, zona Rândurilor etc.), a celor care coboară din deal spre zona centrală şi a celor care ies spre drumul de centură. Şi asta nu doar de dragul reabilitării, ci în vederea introducerii transportului în comun şi în Dealul Crucii.

În acest context, zilele trecute, Consiliul Local Reşiţa a aprobat indicatorii tehnico-economici actualizaţi şi deschiderea sumară a investiţiei „Reabilitarea căii de acces strada Feroviarului – strada Dealu Mare pentru extinderea transportului public“. Potrivit documentului, valoarea totală a lucrărilor de investiţie, cu tot cu TVA, se ridică la 16,1 milioane de lei, dintre care 12,3 milioane reprezintă construcţiile plus montajul. Şi dacă toate lucrurile decurg bine, execuţia ar trebui să se încheie în 12 luni.

„Conform Strategiei de dezvoltare locală pentru zonele urbane marginalizate din municipiul Reşiţa, a Grupului de Acţiune Local Reşiţa, au fost identificate şi propuse spre adoptare obiective ce au ca scop final reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială, alături de îmbunătăţirea calităţii vieţii, creşterea coeziunii sociale, îmbunătăţirea mediului de viaţă şi creşterea economică. Astfel, prezentul proiect are ca obiect general reabilitarea drumurilor de acces spre Zona Urbană Marginalizată Dealu’ Mare, pentru extinderea transportului public, creşterea accesibilităţii spre şi dinspre cartier a locuitorilor din cartier“, se arată în referatul de aprobare purtând semnătura primarului Ioan Popa, iniţiatorul proiectului.

Deocamdată, însă, locuitorii din Dealul Crucii nu visează la transportul comun. Preferă partea de reabilitare a drumurilor, multe dintre ele fiind astăzi neasfaltate, pline de gropi şi în mocirlă, şi în cea mai mare parte fără sisteme de canalizare. Drumurile sunt prea înguste, fără refugii, cu tot felul de borduri înalte, care nu permit trecerea a două vehicule simultan. Rigolele pluviale „gândite bine“ pe bani europeni au fost puse de cealaltă parte a drumului, faţă de vechile şanţuri, astfel că ploaia preferă tot scurgerile vechile. Apele care ajung totuşi în rigole adună zgura şi pământul de pe străzi, înfundându-le.

Dar una dintre cele mai persistente probleme rămâne un canal colector înfundat, care refulează de câteva decenii şi se scurge la vale, către oraş, pe toată Dealu Mare. Au venit în zonă tot felul de minţi luminate, au lucrat tot felul de echipe, dar nimeni n-a reuşit să dea de capăt problemei. Aşa că, oricine trece pe acolo sau o ia la vale spre oraş se umple în continuare de… noroc. Dincolo de mizerie şi de riscurile pentru sănătatea publică, efectele mirositoare se simt mai ales vara, până pe strada Ştefan cel Mare

JCS-A.M.