Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Pe lângă inaugurarea de staţii electrice de alimentare auto, municipalitatea reşiţeană este curs de achiziţie a două maşini electrice.

Municipalitatea reşiţeană a inaugurat, marţi, 6 martie, prima staţie electrică de alimentare auto din judeţ. De serviciile oferite prin intermediul ei se vor bucura pentru început, gratuit, puţinii posesori de vehicule electrice, dar şi taximetriştii care-şi cumpără astfel de maşini. Taximetrele vor beneficia de doi ani de gratuitate, urmând introducerea sistemului de plată cu cardul bancar. Deocamdată, „pentru publicul larg, este o operaţiune pilot, va trebui să vedem ce se întâmplă în următoarea jumătate de an, un an, a explicat primarul Ioan Popa, în cadrul unei conferinţe de presă. Nu vom rămâne doar cu staţia asta, planul nostru este să mai montăm una la Intim, una la Victoria. Noi suntem în acest plan de colaborare cu CEZ-ul, avem luate deja în calcul mai multe locaţii în oraş. Concret, am primit un anumit număr de carduri pe Primăria Reşiţa pe care le vom da cu titlu gratuit, deocamdată, utilizatorilor din oraş, că avem deja posesori de maşini electrice. Vreau să spun că Primăria Reşiţa acum este în curs de achiziţie a două maşini electrice, una o luăm pentru TUR, pentru operatorul nostru de transport public, şi una pentru Direcţia de achiziţii publice din cadrul Primăriei. Deci dacă tot promovăm un anumit comportament, vom fi şi noi printre cei care-l vor pune în practică. În următoarele săptămâni ne vin deja maşinile“.

Edilul sublinia necesitatea introducerii modalităţii de plată cu cardul, mai ales în cazul celor care trec pe aici, inclusiv de peste hotare, care să-şi poată alimenta vehiculul electric fără să trebuiască să ia legătura cu cineva de la Primărie, independent de programul de lucru al instituţiei.Cum s-a îndreptat Reşiţa spre vehiculele electrice?

„Totul a plecat de la ideea mea de a trece taximetria, încet, încet, de pe combustibil fosil pe alimentare electrică, ne-a mărturisit primarul. Toată lumea ştie despre combustibilii fosili că ei se epuizează. Dacă nu înţelegem să adoptăm o atitudine inteligentă să trecem de pe combustibilul fosil pe energii alternative, înseamnă că facem vorbărie de pomană“. Potrivit edilului, în clipa de faţă urbea are 227 de licenţe de taximetrie.

„Fiecare drum lung începe cu primul pas, a subliniat primarul. Mi-a venit lucrul ăsta în minte pentru că aparent ceea ce încercăm să marcăm noi acum nu e un lucru foarte valoros. E vorba de montarea unei staţii electrice de încărcare pentru autoturisme electrice şi, dacă ne ducem Olanda, la Amsterdam, sau în Germania, la Frankfurt, sau ne ducem la Paris, în Franţa, sunt câteva sute, poate mii de staţii de încărcare electrică. Din acest punct de vedere, ceea ce facem noi acum este un pas mic, însă totuşi este deschiderea unui drum nou. Cu această ocazie, intrăm şi noi pe harta naţională a staţiilor electrice de încărcare pentru maşini. Vorbim despre ecologie, despre tendinţele noi în transport, fie el public sau privat, cu autoturisme. Până acum, eu am considerat destul de jenant faptul că, dacă cineva ar fi vrut să parcurgă un traseu prin România, nu s-ar fi putut opri la Reşiţa, să-şi încarce maşina electrică. De acum, suntem pe această hartă, pentru că există o hartă naţională în care sunt specificate toate locaţiile în ţară unde se pot încărca maşini electrice. Partenerul nostru în acest proiect, CEZ-ul, căruia îi mulţumesc pe această cale pentru implicarea şi pentru dinamica cu care a răspuns solicitării noastre, are experienţă deja în acest domeniu. Ştiu că la Craiova şi la Piteşti au iniţiat deja proiecte similare, de unde probabil vom putea şi învăţa pe viitor. Tocmai de aceea zic, chiar dacă pare un pas mic, este pe un drum lung pe care sper să-l avem de parcurs împreună cu CEZ-ul de acum înainte. Proiectul tramvai este parte din acest drum lung în care doresc ca Reşiţa să dea semnale serioase din punct de vedere al viitorului în transportul public reşiţean“.

popa-cez

„Aş vrea să vă spun câte ceva despre ceea ce credem noi în legătură cu această dezvoltare şi această iniţiativă care duce spre un transport curat, preciza Doina Vornicu, directorul de operaţiuni al Grupului CEZ România. Transportul electric este un transport nepoluant. Grupul CEZ în România încurajează orice fel de iniţiativă care duce la aer curat, la nepoluare, la orice formă de energie regenerabilă. De altfel, Grupul CEZ în România a investit în cel mai mare parc eolian din Europa, ferma eoliană de la Fântânele-Cogealac, şi avem de asemenea o investiţie care ne este foarte dragă aici în Reşiţa, salba de microhidrocentrale TMK de 22 de megawaţi. Motivul nu trebuie decât să-l reamintim: şi copiii noştri trebuie să trăiască într-un mediu curat, şi urmaşilor noştri trebuie să le lăsăm o planetă pe care să poată să locuiască în condiţii corespunzătoare. Şi este de datoria noastră să utilizăm surse de energie alternativă care să nu polueze şi care să nu devină la un moment dat extrem de scumpe în viaţa noastră. Maşinile electrice sunt deja o realitate! În România, numărul de maşini electrice şi hibride creşte în mod exponenţial. Poporul nostru este unul responsabil, îşi dă seama că trebuie să facă ceva ca să lase moştenirea întreagă urmaşilor. Şi atunci evident că fiecare posesor de maşină hibridă sau electrică are nevoie de o staţie de încărcare. Din păcate, singurul impediment al acestor maşini electrice este reprezentat de faptul că există doar o durată limitată de utilizare a maşinii, limitată în timp şi în număr de kilometri. Şi de aceea această salbă de staţii trebuie să fie bogată şi trebuie să ofere toate serviciile necesare clienţilor“.

Vizavi de taximetria reşiţeană, se doreşte ca, până în 2020, un sfert din maşinile care operează în urbe, în acest sector, să fie electrice, iar ţinta stabilită pentru 2030 este de 50%. Cifrele nu par deloc de neatins, mai ales dacă luăm în calcul faptul că, la Reşiţa, nu se mai pot obţine licenţe de taximetrie noi decât pentru vehicule electrice sau hibrid (electric plus alt combustibil).