Caraş-Severin, Romania

ORAVIŢA – Participanţii la evenimentele ce au marcat 150 de ani de cale ferată Anina-Oraviţa s-au întors în timp.

Atmosfera aproape interbelică în care au intrat cei care s-au aflat sâmbătă dimineaţă atât la Oraviţa cât şi la Anina nu a ştirbit cu nimic, ba chiar a întregit ceremoniile prilejuite de un secol şi jumătate de Semmering bănăţean.

Dis-de-dimineaţă, în gara Oraviţa, deşi vremea nu a ajutat, ba chiar din contră, sute de oameni din mai multe zone ale ţării au sosit pentru a asista atât la slujba de sfinţire a plăcii comemorative dezvelite în cinstea jubileului, cât şi la alocuţiunile susţinute de autorităţile judeţene şi locale, dar şi de o mare parte a parlamentarilor de Caraş-Severin.

Pe o ploaie măruntă ce nu i-a împrăştiat pe cei prezenţi, atât fanfara din localitate cât şi ansamblul folcoric al casei de cultură din Oraviţa au întregit senzaţia de întoarcere în timp, pe când transportul pe calea ferată devenea o sărbătoare. Au fost invitaţi la microfon chiar şi foşti lucrători ai CFR, care au împărtăşit experienţe şi întâmplări inedite. Cu mic, cu mare, peste o sută de oameni dintre cei prezenţi au urcat în cele trei vagoane marcate jubiliar pentru a porni, prin tuneluri, peste viaducte şi peisaje de vis, către Anina. Pe o parte din traseu, trenul a fost însoţit de câteva moto-parapante, iar pe şosea, mai mulţi membri ai unor cluburi de motociclişti au susţinut şi promovat manifestările.

La sosirea în Gara Anina, alte câteva sute de persoane au primit cu muzică de fanfară, cu pâine şi sare pe cei care au coborât din garnitura de tren aniversară. Şi aici a fost organizată o slujbă religioasă şi dezvelirea unei plăci comemorative.

Ulterior, la biserica ortodoxă din Anina, a avut loc o slujbă de pomenire a eroilor, iar la centrul de afaceri din oraş au fost vizionate o expoziție de pictură aparţinându-i artistului plastic Gustav Hlinka şi o galerie de fotografii a lui Nicu Șușară, precum şi o expoziție de picturi create de elevi ai școlilor generale din oraş. Deşi ploaia s-a înteţit, în Gara Anina s-a desfăşurat până seara un spectacol cultural – sportiv. Atât în Oraviţa cât şi în Anina, participanţii au subliniat importanţa reintroducerii căii ferate în circuitul economico-turistic.

„Am o scrisoare de intenţie de la un investitor, care îşi condiţionează investiţia de funcţionarea în bune condiţii a căii ferate, pe care doreşte să-şi transporte marfa. Pentru aceasta, calea ferată trebuie reabilitată. Ideea este simplă: trebuie să obţinem fonduri pentru reabilitarea liniei şi să aducem investitori la Anina, care să o folosească pentru transport. Această activitate economică, împreună cu cea de turism, vor putea face linia rentabilă”, a declarat Gheorghe Românu, primarul oraşului Anina. „Pe lângă faptul că avem de-a face cu unul dintre cele mai impresionante obiective de patrimoniu tehnic și istoric moștenite de la generațiile de înaintași, calea ferată montană Anina-Oravița este unul dintre cele mai importante elemente de infrastructură din Munții Aninei, de care poate depinde relansarea economică a zonei”, a precizat iniţiatorul Asociaţiei„Pro Banatul de Munte”, Nicolae D. Vlădulescu. „Semmering-ul bănățean” a funcționat fără întrerupere, contribuind la dezvoltarea economică și socială a zonei și devenind unul dintre simbolurile județului Caraș-Severin și ale întregului Banat.

Datele tehnice au fost precizate atât de către primarul Aninei, cât şi de reprezentanţii CFR: a fost necesară construirea a 14 tuneluri cu lungimea totală de 2.084 m, precum și a unui număr de zece viaducte cu lungimea totală de 843 m. Pe cei 34 km, cât măsoară lungimea totală a traseului între localitățile Oravița și Anina, calea ferată urcă cu 340 m. Evenimentul aniversar a fost organizat de către primăriile orașelor Anina și Oravița, împreună cu Consiliul Județean Caraș-Severin și în colaborare cu Centrul de Resurse pentru Mediu Reșița, Episcopia Ortodoxă a Caransebeșului și Societatea Națională Căile Ferate Române

Flavius Rotariu