Consilierii au respins, în unanimitate, studiul de trafic pe care l-au considerat făcut de mântuială.
Acesta „prevede sensuri giratorii şi sensuri unice nejustificate“, dar şi eliminarea tramvaielor şi introducerea metroului de suprafaţă, deşi municipiul de pe Bârzava nu a avut bani nici măcar să reabiliteze calea de rulare a bătrânelor tramvaie! Mult hulitul şi zgomotosul tramvai a scăpat, ca prin urechile acului, de la ştergerea de pe suprafaţa plină de cratere a municipiului de pe Bârzava, în ultima şedinţă a consiliului local. Atunci, printre proiectele luate în discuţie s-a numărat şi unul, iniţiat de către primarul Mihai Stepanescu şi viceprimarul Sorin Simescu, vizând „aprobarea documentaţiei Studiului de Circulaţie pe raza municipiului Reşiţa, elaborat de către SC Incertrans SA Bucureşti, conform Caietului de Sarcini şi a Contractului de servicii nr. 9003/15.01.2009“.
„Avem nevoie de acest studiu de circulaţie pentru finalizarea PUG-ului, spunea Simescu. Nu este perfect, l-am iniţiat pentru că este absolut necesar! Are mari lipsuri, care se vor clarifica în timp“. Nu de aceeaşi părere au fost şi ceilalţi consilieri locali. Potrivit lui Ioan Benga, documentul prevede „sensuri giratorii şi sensuri unice nejustificate… lucruri care nu sunt necesare! În loc să simplificăm lucrurile, le-am complicat“.
Printre modificările majore despre care s-a vorbit în consiliu s-au numărat introducerea de sensuri unice pe Bdul Muncii şi pe Str. Făgăraşului şi chiar eliminarea tramvaielor, după cum spunea viceprimarul Cristian Panfil. Şi totuşi, potrivit studiului de trafic, la ora actuală, 74,4 procente dintre călători preferă să meargă cu tramvaiul, în vreme ce restul utilizează traseele pe care sunt introduse autobuze. Numai în lunile septembrie, octombrie şi noiembrie, cu tramvaiul au fost transportate 1.167.447 de persoane, în vreme ce cu autobuzul au mers, pe liniile 2 şi 3, doar 84.618 de călători, iar pe linia 4 – 117.673 de persoane. Surprinzătoare este starea actuală a parcului reşiţean de mijloace de transport. Potrivit documentului, avem 28 de tramvaie (!?), 12 din Dortmund, din 1974, alte 8 tot din Dortmund, din 1966, şi 8 din Frankfurt, din 1963, cu o capacitate cuprinsă între 237 şi 264 de călători. Autobuze avem 15, ceva mai noi, din 1977-2003. Şi totuşi oamenii preferă tramvaiele…
Trebuie precizat că, dimineaţă, pe traseul principal (tramvaie), majoritatea persoanelor urcă în staţiile Moto-Velo, Intim, Victoria şi Mioriţa şi coboară la Nera, Universitate şi Universal. După-amiază, majoritatea urcă la Nera, Universitate şi Muncitoresc, şi coboară la Muzeu, Intim şi Moto-Velo.
Deci, cei mai mulţi dintre călători folosesc transportul în comun pentru a se deplasa de la un capăt la celălalt al oraşului. Fără să ţină cont de acest lucru, se prevede ca traseele autobuzelor să fie împărţite pe trei zone separate: Reşiţa Nord, Prescom şi Reşiţa Sud. Însă, acestea nu acoperă întreaga suprafaţă a municipiului şi nu au staţii comune care să permită călătorilor schimbarea mijlocului de transport.
Nici măcar metroul de suprafaţă, care ar urma să înlocuiască tramvaiele, nu ar acoperi întreaga Reşiţă, ci doar circuitul Gara de Nord – Stavila. Deci, per total, trasee care în acelaşi timp se suprapun dar care şi lasă zone neacoperite.
Astfel, pentru a merge din Renk în Muncitoresc de exemplu, reşiţenii nu vor mai putea folosi un singur mijloc de transport ca în prezent, ei fiind obligaţi să schimbe mai multe – adică, mai multe aşteptări în staţii şi mai multe bilete cumpărate. Într-un oraş care nu a fost în stare să reabiliteze în ultimele decenii calea de rulare a tramvaielor – ale căror costuri s-ar ridica la peste 40 de milioane de euro, potrivit aceluiaşi studiu de trafic, metroul de suprafaţă nu va fi făcut pe banii noştri.
Reşiţa trebuie să-şi caute un furnizor de astfel de servicii, care să facă linia pe cheltuială proprie şi să accepte ca primăria să-şi pună oamenii la încasat banii de pe biletele de călătorie. Abia apoi, din sumele strânse astfel, autoritatea locală ar trebui să achite furnizorului valoarea contractului!
Cât de serios a fost făcut acest studiu, pe care vom plăti 70.000 de lei din buzunarele municipiului, a remarcat consilierul Claudiu Dolot: „Sunt porţiuni unde apare municipiul Suceava în loc de municipiul Reşiţa: la concluzii sau la evaluarea traseului rutier. Se contrazic cu Prescom-ul, care spune că gradul de utilizare a tramvaielor este 80%, ei spunând 75%. Eu cred că ar trebui revăzut. Este o dovadă de neseriozitate totală!“ Întrucât prin aprobare toate prevederile documentului ar fi devenit obligatorii, consilierii locali şi-au dat mâna şi s-au declarat, în unanimitate, împotriva acestuia….
Antoniu Mocanu