REŞIŢA – Între proiectele propuse de Teatrul de Vest în 2019, „Festivalul tinerilor regizori“ ia locul festivalului „Scena ca o stradă“.
Managerul teatrului reşiţean, Florin Gabriel Ionescu, nu renunţă la ideea organizării unui festival de teatru, însă noul proiect are în vedere un eveniment de anvergură din care Teatrul de Vest să şi câştige ceva. Lumea deja întreabă ce se întâmplă cu festivalul „Scena ca o stradă“, dacă se mai ţine sau nu, asta pentru că se apropie luna februarie, rezervată timp de patru ediţii unui maraton internaţional de teatru care dura aproximativ zece zile. Ei bine, iubitorii artei dramaturgice se vor bucura de un alt maraton de teatru: „Este vorba despre Festivalul tinerilor regizori, precizează Ionescu, destinat celor care au avut premiera până să împlinească 40 de ani, aceasta fiind vârsta limită la care se poate intra în festival. Îl avem selecţioner pe criticul Ion Cocora, festivalul fiind programat în luna iunie, înainte de festivalul de la Sibiu. El a făcut deja selecţia pieselor, toate fiind din 2018, fiindcă procedăm exact ca la UNITER sau ca la OSCAR. A ales cele mai bune 14 spectacole prezentate anul trecut de regizori care au împlinit 40 de ani, dar vom mai tria din ele, întrucât nu ne permitem atât de multe. Într-o astfel de situaţie se află, de pildă, Gianina Cărbunariu, care a împlinit anul trecut 40 de ani, dar în momentul festivalului nostru va avea 41 de ani“.
Teatrul reşiţean are noroc cu Ion Cocora, reşiţean de altfel, numele său fiind cea mai bună recomandare în organizarea şi susţinerea unui asemenea eveniment. Între propunerile sale se numără spectacole prezentate de cele mai importante teatre din ţară: Teatrul Odeon Bucureşti (două spectacole), Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu (două spectacole),Teatrul Mic Bucureşti, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ, Teatrul Naţional Lucian Blaga Cluj-Napoca (două spectacole), Teatrul Clasic Ioan Slavici Arad, Teatrul Bulandra Bucureşti, Teatrul Naţional Iaşi,Teatrul Naţional Târgu-Mureş şi Teatrul Regina Maria Oradea. Teatrul de Vest Reşiţa va susţine un spectacol chiar în deschiderea festivalului, însă nu s-a stabilit încă dacă va intra şi în concurs. „Oricum, vom mai tria din cele 14 spectacole, a mai spus managerul Teatrului reşiţean. Mă gândesc să ajungem la opt din România, ca să mai încapă şi vreo două de afară. Eu chiar vreau să aduc, neapărat, un spectacol din Ungaria şi unul din Germania astfel ca, încă de la început, festivalul să aibă statut de internaţional. Premiul este foarte consistent, iar ideea unui asemenea festival a fost fantastic de bine primită. Atât de bine primită, încât UNITER-ul a spus că nu numai că va gira festivalul, dar va participa şi financiar. Pentru teatrul nostru este o mare onoare să aibă UNITER-ul partener în acest festival. Nu va fi un festival ieftin la un asemenea repertoriu, deci urmează să discutăm şi costurile spectacolelor“.
Cât despre premiu, acesta va fi Premiul pentru cel mai bun regizor „Aureliu Manea“ şi constă în echivalentul unei regii, iar în regulamentul de concurs e specificat că cine va câştiga are obligaţia de a monta în teatrul reşiţean un spectacol pentru stagiunea următoare. „Practic, noi ne asigurăm că va monta pentru noi în fiecare stagiune cel mai tânăr regizor al anului trecut (până în 40 de ani), a subliniat Ionescu. Jumătate din premiu va fi susţinut de sora regizorului Aurel Manea, iar cealaltă jumătate de teatru sau de către sponsori. Valoarea acestuia e de 5000 euro, adică echivalentul unei regii medii în România. Pentru tinerii regizori e o extraordinară şansă de afirmare, pentru că la alte competiţii ei nu pot să se lupte cu nişte coloşi ca Silviu Purcărete, Dabija, Mănuţiu, Andrei Şerban, cu Frunză. Nici n-a avut loc prima ediţie şi deja premiul şi festivalul încep să conteze în mediul teatral, în lumea criticii de teatru. Mulţi se întreabă cum de nu le-a venit lor ideea. Cred cu tărie că, încă de la prima ediţie, festivalul va fi foarte reuşit“, a adăugat managerul Teatrului de Vest.
Potrivit acestuia, juriul va fi compus din cinci membri, din care un critic şi un regizor cu mai puţină experienţă, ambii tineri, şi un critic şi un regizor care să fie deja consacraţi, ambii seniori, cu mai multă experienţă profesională. „Ca preşedinte, a specificat Ionescu, eu am propus să fie un regizor străin care să vină de afară pentru a fi detaşat şi obiectiv, iar Cocora consideră că ar fi bine să fie un academician. Proiectul va fi realizat împreună cu domnul Cocora şi va fi depus inclusiv la Ministerul Culturii pentru finanţare, asta fiindcă el vrea să aducă «Scoruşul» în regia lui Andrei Şerban, ca spectacol de gală, unul dintre cele mai bune spectacole din România, la momentul de faţă“. Ionescu a mai spus că acest festival este cel mai ambiţios proiect al său din acest an.