Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – La capitolul circulaţie, modificările vor opera nemţeşte. Sau cel puţin aşa promite primarul Ioan Popa.

Edilul a luat calea Germaniei şi Franţei, pentru a învăţa cele mai recente experienţe ale unor localităţi cu probleme similare Reşiţei. Ioan Popa a vorbit despre localităţi precum Gera şi Chemnitz, din fostul DDR, de vizitat de către echipa de proiectare, întrucât au trecut prin experienţe similare în ultimii trei ani, dar şi Bordeaux, din Franţa, unde în ultimii cinci ani s-a întâmplat la fel ca la Reșița. Vizitele au început în 6 iunie cu Berlinul, însă nu pentru lecţii, ci pentru o întâlnire cu cei care proiectează, pentru că „am început, am dat contractul de proiectare a liniei de tramvai. (…) Încerc să văd ce problematici au fost acolo şi să adoptăm soluţii de ultimă oră“, a precizat edilul.

Însă iniţiativele despre care ne-a vorbit primarul vor schimba faţa Reşiţei: „Pe mobilitate urbană avem zece proiecte, 65 de milioane de euro, astea-s cele mai mari şi vă spun de ce. Undeva la 40 de milioane înseamnă tramvai, 25 de milioane este refacerea infrastructurii de cale de rulare de 9 kilometri, Kaufland – Muncitoresc şi relocare de infrastructură subterană dacă e necesară. Şi se tratează pe toată trama stradală, din trotuar în trotuar, adică se reabilitează complet“.

Edilul a precizat chiar şi câteva schimbări faţă de vechiul tramvai: „În Govândari îl tragem pe spaţiul verde – ca să încerc să diminuez sau să risipesc îngrijorările tuturor – astfel încât căile de rulare auto vor fi libere şi staţiile le vom face pe refugii. Deci nu se va mai întâmpla ca pe vremuri, când opreşte tramvaiul să oprească circulaţia auto. Nu, circulaţia va merge fluent şi facem refugii ca la Timişoara, ca în alte oraşe. Deci Govândariul va fi rezolvat într-o manieră simplă. După aceea venim în partea de sus a oraşului, unde este cea mai îngustă zonă, Bulevardul Revoluţia din Decembrie, de la Universitate până la OMV. Vom face tot refugii, dar dacă va fi nevoie, vom intra într-o extensie în staţii, cu nişte suporţi pe trotuare peste Bârzava, astfel încât să putem să rulăm în continuare cu maşinile fără probleme“.

Lipsa de comunicare cu cetăţenii, pe tema tramvaiului, a generat tot felul de reacţii şi comentarii, unele chiar virulente. Iar primarul Ioan Popa, care s-a simţit în vizorul reproşurilor, a ţinut să explice de ce a preferat tramvaiul: „Am optat pentru tramvai în primul rând pentru că era singura modalitate prin care putem să intervenim rutier pe bulevard, alta nu era! Puteam să luăm tramvaie, autobuz electric sau troleibuze. Troleibuzele nu-mi dădeau voie să modific linia, autobuzele electrice nu sunt validate de timp. Nimeni nu are autobuze electrice de atâta timp încât să spună: da, domne, e o soluţie viabilă. Tramvaiul este sugerat şi de Uniunea Europeană, are cea mai bună rată de eficienţă timp-cost. Tramvaiul ţine 30 de ani, eu am luat tramvaie de 30 de ani de la Bielefeld, le-a adus Mircea Popa, fostul primar, şi noi le-am luat de bune după 30 de ani. Deci 30 de ani nu vom avea probleme în oraş pe partea de transport public. Şi avantajele sunt şi altele, sunt nenumărate. (…) E o temă pe care o dezbat reşiţenii tot timpul în social media şi am văzut multe reproşuri despre care eu cred că vin în primul rând dintr-o lipsă de comunicare foarte bună pe subiectul respectiv“.

Până la urmă, edilul a trecut peste lipsa de comunicare şi a mai precizat: „Deci 40 de milioane vine din tramvai, infrastructură şi achiziţia de material rulant. După toate calculele, probabil că o să cumpărăm 14 tramvaie noi-nouţe. Nu e ieftin un tramvai, 1,2 milioane de euro! Dar cum am zis, ţine 30 de ani. Un autobuz electric – a luat Boc acuma la Cluj –, de 600.000 de euro, are cauciucuri vară, iarnă, motoare, schimburi de ulei, filtre şi aşa mai departe“.